Smidiga omställningsförhandlingar – hur och när?

Har du som arbetsgivare koll på skyldighet att föra omställningsförhandlingar och vad det innebär? Har du funderingar över vilka skyldigheter du har t.ex. vid minskat behov av arbetskraft eller behov av förändringar i arbetsarrangemangen? Känner du till hur du ska gå till väga för att förfara på ett korrekt och smidigt sätt?

Dessa och många andra frågor går vi igenom tillsammans med advokat Heidi Furu från DKCO Advokatbyrå. Du får även ta del av praktiska tips om hur du som arbetsgivare och förman kan sköta omställningsförhandlingar på ett smidigt sätt.

Program

I vilka situationer har arbetsgivaren en skyldighet att föra omställningsförhandlingar?

Minskat behov av arbetskraft
Förändringar i organiseringen av arbetet eller arbetsarrangemangen
Hur sköter du omställningsförhandlingar på ett smidigt sätt?

  • Vilka parter ska samarbetsförhandla?
  • När och hur länge ska man förhandla?
  • Vad ska man förhandla om?
  • Hur går man vidare efter förhandlingarna?

Tips och trix

  • Vad är det viktigt att tänka på?
  • Vilka vanliga fallgropar finns det?

Annulleringvillkor