Kongsberg Maritime Finland Oy on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen merenkulun huipputeknologian toimittajana. Yrityksen liiketoiminta Suomessa jakautuu kolmeen osa-alueeseen: propulsiojärjestelmiin, kansikoneisiin sekä etäohjaukseen ja autonomisiin ratkaisuihin. Turussa keskitytään remote- ja autonomous-liiketoimintaan, Kokkolassa ja Raumalla propulsiopuoleen sekä kansikoneisiin.
– Pystymme tekemään kaiken tarvittavan tuotteidemme elinkaaren aikana Suomessa, tuotekehityksestä huoltoon, kertoo toimitusjohtaja Ville Rimpilä.
Yli 95 prosenttia liikevaihdosta tulee viennistä. Suomi on tärkeä kotimarkkina, mutta pieni mittakaavassa. Suurimmat vientimaat löytyvät sieltä, missä rakennetaan 80 prosenttia maailman aluksista – Kiinasta, Koreasta ja Japanista. Myös Vietnam, Turkki ja Eurooppa ovat merkittäviä markkinoita.
Kongsberg Maritime Finland kilpailee kovatasoisilla globaaleilla markkinoilla, ja kilpailukyky perustuu jatkuvaan tuotekehitykseen.
– Ei riitä, että on hyvä – pitää olla paras. Käytämme valtavasti resursseja tuotekehitykseen, sillä tuotteidemme täytyy olla maailman kärkeä, Rimpilä korostaa.
Loppukokoonpano ja testaus tehdään Suomessa, mutta yli 60 prosenttia komponenteista hankitaan kansainvälisesti. Tuotteiden on oltava sekä laadukkaita että hintakilpailukykyisiä.
Viennissä korostuu paikallisuus.
– Global with local presence – asiakkaat odottavat, että olemme läsnä myös paikallisesti, Rimpilä sanoo.
Uusille markkinoille meneminen edellyttää syvällistä kulttuurin ja toimintatapojen tuntemusta – eikä kaikkea voi ratkaista etänä.
Geopoliittinen murros ja teknologioiden kansalliset intressit haastavat vientiä mutta avaavat myös uusia mahdollisuuksia. Kongsberg Maritime Finland tähtää kasvuun, uusille markkinoille ja merenkulun teknologian suunnannäyttäjäksi.
– Yritysten täytyy olla rohkeita ja löytää oma strategiansa, joka kantaa 5–10 vuoden päähän, Rimpilä kiteyttää.
TEKSTI: Emmi Lehojärvi
KUVA: Kongsberg Maritime Finland