Alueen kilpailukyky perustuu sujuvaan saavutettavuuteen sekä luotettaviin, vähäpäästöisiin ja turvallisiin yhteyksiin maailmalle. Yritysten moninaiset kuljetustarpeet edellyttävät toimivaa tie-, meri-, raide- ja lentoliikennettä. Kauppakamarialueella sijaitsee Suomen suurin määrä kaupallisia satamia, jotka ovat tärkeitä myös huoltovarmuudelle.
Kauppakamari toi elinkeinoelämän näkemyksiä pohjalaismaakuntien liikennepäivään Seinäjoelle lokakuun alussa. Kauppakamarit listasivat myös keskeisimmät liikennehankkeensa, ja Pohjanmaan kauppakamarialueelta nostettiin muun muassa satamien kehittäminen, valtatie 8 sekä pidemmän aikajänteen Merenkurkun kiinteä yhteys.
Alkusyksystä Talouselämä-lehti nosti maakuntalennot ja niiden kustannukset veronmaksajille valtakunnallisen keskustelun ytimeen. Pohjanmaan kauppakamarin aloitteesta kymmenen kauppakamaria otti yhdessä kantaa maakuntalentojen puolesta. Kannanotto sai poikkeuksellisen laajan näkyvyyden: se julkaistiin lähes 30 mediassa eri puolilla Suomea, muun muassa Helsingin Sanomissa.
Loppuvuodesta saatiin myös hyviä uutisia, kun Finnair ilmoitti ensin lisäävänsä vuoroja Helsingin ja Vaasan välille sekä uuden piston Uumajaan kesäkaudeksi 2026. Myös SAS ilmoitti lisäävänsä kapasiteettia Vaasa–Tukholma-reitille maaliskuun lopulta 2026 alkaen. Vuorotarjonta kasvaa kuudesta 11:een viikossa.
Syksyn aikana on pidetty esillä myös kaikkia muita liikennemuotoja ja tehty työtä niiden toimivuuden parantamiseksi. Olemme tavanneet VR:n edustajia keskustellaksemme matkustaja- ja tavaraliikenteen kehittämistarpeista raideliikenteessä sekä osallistuneet päärata 2060-strategiatyöhön ja rannikkoa yhdistävän Aaltoradan suunnittelu- ja tarvetyöhön. Lisäksi olemme osallistuneet Kokkolassa Satamapäiviin, joissa käytiin läpi Suomen satamien nykytilaa ja tulevaisuuden näkymiä, sekä olleet mukana Valtatie 3 -seminaarissa ja useissa muissa saavutettavuuteen liittyvissä tilaisuuksissa ja keskusteluissa.
Yksittäisten hankkeiden ja liikennemuotojen rinnalla kauppakamarin työssä on aina mukana laajempi näkökulma koko liikennejärjestelmään. Vuoden jälkipuoliskolla työn alla on ollut Keski-Pohjanmaan alueellinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, jota kauppakamari on ensin kommentoinut ja sittemmin antanut siitä lausunnon.
Osaavaan työvoimaan liittyvä vaikuttamistyö syksyllä 2025
Alueen vetovoimaan ja investointeihin liittyvä vaikuttamistyö syksyllä 2025