Paula Erkkilän kolumni Keskipohjanmaassa: Verkkokauppa venyttää moraalin rajoja

Toimitusjohtajamme Paula Erkkilä kirjoittaa kolumnia Keskipohjanmaahan. Neljän viikon välein hän tarkastelee maailmaa ”kamarin ikkunasta”, kuten hän on palstansa nimennyt. Kolumneissaan hän tutkailee elinkeinoelämän ilmiöitä, työelämän trendejä ja kuumiakin puheenaiheita.

Kolumni julkaistiin painetussa Keskipohjanmaassa lauantaina 30.11.2024

Käsi ylös, jos olet päässyt tähän päivään näkemättä yhtään Black Friday -tarjousta. Ei taida montaa kättä nousta? Kaupat tarvitsevat yhä voimakkaampaa kampanjointia, koska pitkin vuotta ripoteltavat veronpalautukset eivät entiseen tapaan ole enää vauhdittamassa joulumyyntiä.

Yhteiskunnan kannalta ei ole samantekevää, miten kaupalla menee. Kauppa on Suomen suurin toimiala niin työllisten määrällä kuin bruttokansantuotteella mitattuna. Kaupalla on myös tärkeä yhteiskuntavastuutehtävä, sillä se on monelle nuorelle ensimmäinen työnantaja. Kaupan alalla on lisäksi merkittävä rooli myös julkisten palveluiden rahoittajana. Se maksaa toimialoista ylivoimaisesti eniten arvonlisäveroa ja maksaa toiseksi eniten yhteisöveroa.

Kaupan digitalisaatio on nopeaa. Vähimmäistaso mille tahansa kaupalle nykyään onkin verkkokauppaläsnäolo. Jos kauppiaalla ei ole tarjota verkko-ostosmahdollisuutta, se ei ole kuluttajien tavoitettavissa.

Meidän kuluttajien lompakot kuitenkin avautuvat yhä enenevässä määrin ulkomaisille verkkokauppajäteille. Tullin tilastot näyttävät, että EU:n ulkopuolisen verkkokaupan lähetysmäärät ovat kuusinkertaistuneet viime vuodesta. Tänä vuonna marraskuuhun mennessä Suomeen on tullut jo yli 25 miljoonaa lähetyserää ulkomailta, kun määrä oli neljä miljoonaa erää koko viime vuonna. Eniten tilauksia tehtiin Kiinasta, josta meille tuli lähes 90 prosenttia kaikista alle 150 euron arvoisista tilauksista.

Temun, Amazonin ja Sheinin volyymit ovat massiivisia, ostaminen helppoa ja ennen kaikkea halpaa. Pakettiautomaatit ovat täyttäneet kivijalkakauppojen jättämää tyhjiötä, ja Temusta on tullut uusi periferian lähikauppa. Joka kolmas maaseudun asukas on tilannut sieltä viimeisen kolmen kuukauden aikana.

Joulun lähestyessä kodeissa klikkaillaan virtuaalisiin ostoskoreihin elektroniikkaa, leluja ja tekstiilejä. Halvan hinnan kääntöpuolena on hyvä tiedostaa, että kiinalaiset verkkokaupat polkevat hintoja tulleja ja verotusta kiertämällä. Myös tuottajavastuuvelvoitteet jätetään hoitamatta ja tuoteturvallisuudesta viis veisataan. Monen kuluttajan moraalinen vieteri on kuitenkin halvan hinnan edessä valmis joustamaan.

Suomessa verkkokaupan valvonta on tiukemmassa luupissa kuin vaikkapa Kiinassa. Kuluttaja voi luottaa siihen, että yritys ei omalla toiminnallaan tuhoa ympäristöä, kohtele työntekijöitään ja alihankkijoitaan huonosti, käytä kestämättömiä logistiikkaratkaisuja ja jätä hoitamatta veroja ja muita velvoitteitaan. Verkkokauppa ostaa mittavasti varastointi- ja logistiikkapalveluita ja se teettää ohjelmisto- ja verkkokehitystä Suomessa. Näin eurot jäävät Suomeen tukien suomalaista yrittäjyyttä, luoden työpaikkoja sekä yhteiskunnallista hyvinvointia; myös verottaja saa siitä osansa.

Yksityisyydensuoja
Pohjanmaan kauppakamari

Käytämme sivuillamme evästeitä takaamaan sen, että palvelumme on tehokas ja käyttäjäystävällinen. Sivuston tallentamia evästeitä voidaan käyttää tilastotietojen tuottamiseen sekä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamiseksi eri päätelaitteilla.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömiä evästeitä käytetään sivuston kieliversioiden käyttöön ja hallintaan ja sivuston ylläpidon hallintaan.

Kolmannen osapuolen evästeet

Kolmannen osapuolen evästeitä käytetään kävijätilastointia ja käyttäjien tekemien valintojen tallentamista varten.

Evästeiden avulla kerätään tietoja esim:
- sivuston kävijämäärästä
- käytetystä selaimesta
- käytettävistä sivustoista ja toiminnoista