Positiivisia ongelmia

Kokkolan Autohuoltoon tuodaan autoja päivittäin pitkienkin matkojen päästä – yrityksen kasvun myötä nykyiset tilat ovat käyneet pieniksi.

Yhden miehen huoltoasemasta lähtenyt Kokkolan Autohuolto Oy on vuosikymmenten aikana kasvanut merkittäväksi toimijaksi, joka on onnistunut pysymään pinnalla suurten muutosten keskellä. Menestyksen taustalla on ollut jatkuva halu kehittyä ja oppia uutta.

Vuonna 1980 Risto Haapala perusti Kokkolaan huoltoaseman, joka keskittyi polttoainebisnekseen ja autojen korjaamiseen pienessä huoltohallissa. Yrityksen toiminta tuli jo varhain tutuksi Riston pojalle, Jesse Haapalalle, joka siirtyi 2010-luvulla täyspäiväisesti mukaan perheyritykseen jatkamaan isänsä työtä. Nykyään Kokkolan Autohuolto tarjoaa kattavat huolto- ja korjauspalvelut sekä henkilö- että pakettiautoille. Palveluihin kuuluvat myös renkaiden myynti ja tuulilasien vaihdot.

Tekniikan kehityksen tuomat muutokset

Yrityksen 45 vuoden aikana autoala on kokenut lukuisia teknisiä harppauksia. Mekaanisista sytytyksistä on siirrytty elektronisiin sytytyksiin, ohjainlaitteet ovat yleistyneet, ja kaasuttimien tilalle ovat tulleet polttoaineen ruiskutus- ja korkeapainejärjestelmät. Jokainen muutos on vaatinut huoltoliikkeeltä sopeutumista, uusien laitteiden hankintaa ja henkilökunnan koulutusta.

Sähköautot muuttavat kaiken

Suurin muutos yrityksen historiassa on kuitenkin ollut autojen sähköistyminen, joka on mullistanut koko alan. 2010-luvulla Kokkolan Autohuolto suhtautui avoimesti sähkö- ja hybridiautojen yleistymiseen. Vuonna 2015 toimitusjohtaja Jesse Haapala otti ensimmäisen sähköisen sijaisauton käyttöön omasta kiinnostuksestaan uutta tekniikkaa kohtaan.

– Halusimme nähdä ja oppia, miten sähköauto toimii, Haapala kertoo.

Hän muistelee ajaneensa 300 metriä uudella sijaisautolla talviyönä, keskellä pakkasta, kesärenkaat alla. Olosuhteista huolimatta lyhyt testiajo riitti vakuuttamaan kokeneen ammattilaisen.

– Totesin aamulla pojille, että nyt on sellainen juttu, että näihin ruvetaan satsaamaan.

Auto toimi kymmenen vuotta ilman vikoja ja toi samalla paljon uutta tietoa ja ymmärrystä sähköautojen tekniikasta. Yrityksessä käytiin kaikki Suomessa saatavilla olleet koulutukset ja hankittiin tarvittavat työkalut sähköautojen huoltamiseen.

Alkuinnostuksesta huolimatta haasteita riitti: kaupungissa oli tuolloin yrityksen sijaisauton lisäksi vain yksi toinen sähköauto, joten kysyntä sähköautojen huollolle oli käytännössä olematonta.

– Oli kuin märkä rätti olisi tullut vasten kasvoja.

Totesin aamulla pojille,
että nyt on sellainen
juttu, että näihin
ruvetaan satsaamaan

Kokkolan Autohuollossa ei kuitenkaan lannistuttu. Haapala jatkoi sähköautojen mekaniikkaan perehtymistä ja alkoi jakaa oppimaansa sosiaalisessa mediassa. Sana levisi nopeasti Keski-Pohjanmaan ulkopuolelle ja tavoitti suuren yleisön myös Etelä-Suomessa. Perinteisistä markkinointikanavista on luovuttu, ja kaikki markkinointi tapahtuu nykyään sosiaalisen median kautta. Yrityksen videoiden näyttömäärät ylittävät vuosittain 20 miljoonaa näyttökertaa.

Uutta liiketoimintaa akkujen parissa

Kokkolan Autohuolto on yksi harvoista Suomessa, jotka tarjoavat sähköautojen akkuhuoltoa. Haapalan mukaan akkujen diagnostiikka ja huoltaminen ovat vielä pitkälti alkuvaiheessa, muutamia merkkiliikkeitä lukuun ottamatta.

Yritys työllistää 20 henkilöä, joista 4–5 työskentelee täyspäiväisesti akkulaboratoriossa. Perinteisen korjaamon rinnalle on siis kehitetty täysin uutta liiketoimintaa. Akkulaboratoriossa keskitytään testaamaan ja korjaamaan akkuja moduulitasolla. Tällä hetkellä asiakaskunta tulee pääosin Keski-Pohjanmaan ulkopuolelta, ja autoja saapuu huoltoon päivittäin Helsinki–Inari-akselilta.

Katse tulevaisuuteen

Nopeasti muuttuvalla alalla ja autojen sähköistymisen lisääntyessä Haapala näkee tulevaisuudessa paljon mahdollisuuksia – mutta myös haasteita. Tällä hetkellä korjattavat sähköautot ovat 5–10 vuoden ikäisiä, eikä niitä aina ole suunniteltu korjattaviksi. Kokkolan Autohuollossa tähän vastataan kehittämällä itse uusia ohjeita ja korjausmetodeja.

Valoa on kuitenkin näkyvissä: uudemmissa malleissa akut on suunniteltu korjattaviksi, ja varaosia on saatavilla. Suurin haaste onkin tällä hetkellä positiivinen ongelma – yrityksen kasvun myötä nykyiset toimitilat Kokkolassa alkavat käydä liian pieniksi. Yritys on kasvanut 15 prosenttia vuosittain, ja kasvu näyttää jatkuvan.

– Meillä alkaa nyt vähän seinät tulla vastaan, eli tavoitteena olisi joko laajentaa paikallisesti tai hankkia toimipiste johonkin muualle, mutta positiivinen ongelmahan se on, Haapala toteaa.

KOKKOLAN AUTOHUOLTO OY
  • Perustettu: 1980
  • Toimipiste: Kokkola
  • Henkilöstömäärä: 20
  • Liikevaihtoennuste 2025: 4 miljoonaa euroa
  • Sosiaalisen median lukuja: Instagram: 38,9 tuhatta seuraajaa
  • Youtube: yli 20,5 tuhatta seuraajaa

 

TEKSTI: Emmi Lehojärvi
KUVA: Julia Rahikka

Yksityisyydensuoja
Pohjanmaan kauppakamari

Käytämme sivuillamme evästeitä takaamaan sen, että palvelumme on tehokas ja käyttäjäystävällinen. Sivuston tallentamia evästeitä voidaan käyttää tilastotietojen tuottamiseen sekä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamiseksi eri päätelaitteilla.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömiä evästeitä käytetään sivuston kieliversioiden käyttöön ja hallintaan ja sivuston ylläpidon hallintaan.

Kolmannen osapuolen evästeet

Kolmannen osapuolen evästeitä käytetään kävijätilastointia ja käyttäjien tekemien valintojen tallentamista varten.

Evästeiden avulla kerätään tietoja esim:
- sivuston kävijämäärästä
- käytetystä selaimesta
- käytettävistä sivustoista ja toiminnoista