– Kauppakamari haastaa jälleen yritykset
Pula osaavista työntekijöistä on iso ongelma monelle alueemme yritykselle. Viime syksynä kauppakamareiden toteuttamassa kyselyssä yli 70 prosenttia Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksistä kertoi, että heillä on pulaa osaavasta työvoimasta. Työvoimapula onkin usein yritysten kasvun jarruna. Osaajapula yhdistettynä viime aikojen positiivisiin investointiuutisiin viestii selkeästi siitä, että alueen koko työvoimapotentiaali on hyödynnettävä samanaikaisesti kuin tänne on houkuteltava lisää väkeä.
Yksi keino taklata osaajapulaa on pitää kiinni alueen nuorista. Nuorille on luotava kytköksiä alueen yrityksiin mahdollisimman varhain: alueen omalle nuorisolle jo kouluaikana ja tänne opiskelemaan tuleville opiskeluaikana. Pohjanmaan kauppakamari käynnistää nyt kuudetta kertaa #palkkaanuori-kampanjan ja haastaa kaikki Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yritykset kesätyöllistämään.
– Tänä kesänä on tarjolla runsaasti kesätyöpaikkoja, joista on kätevää kertoa #palkkaanuori-kampanjalla, sanoo Pohjanmaan kauppakamarin koulutus- ja yhteyspäällikkö Maijastiina Jokitalo.
– Kehotammekin kaikkia Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksiä osallistumaan kampanjaan ilmoittamalla kesätyöpaikkansa meille. Me välitämme tiedon opiskelijoille. Myös tänä vuonna toteutetaan TE-live-lähetys, jossa keskustelen kesätöistä yhdessä Osuuskauppa KPO:n väen kanssa ja nuorilla on mahdollisuus esittää kysymyksiä chatissä.
Työvoiman tarve alueelle on suuri. Palkkaamalla nuoria yritys vahvistaa brändiään ja työnantajaimagoaan tulevaisuuden rekrytointeja silmällä pitäen. Nyt on mahdollisuus luoda perusta sille, että yritys on kiinnostava ja haluttava, kun tämän hetken opiskelijat ja koululaiset siirtyvät työelämään.
Kesätyöllistämisellä on suuri merkitys nuorten mielikuvan muodostuksessa työelämästä ja eri ammateista. Käsitys esimerkiksi teollisuuden tarjoamista mahdollisuuksista, työn luonteesta ja palkkauksesta ei monesti vastaa todellisuutta. Kesätyön avulla nuoret saavat todenmukaisemman käsityksen niin yrityksestä, alasta kuin työelämästä yleensä.
– On tärkeää, että me työnantajat avaamme ovemme ja näytämme nuorille, mitä alueen yrityksillä on tarjottavanaan. Haluamme, että nuoret tulevaisuutta miettiessään muistavat alueen mahdollisuudet. Työnantajat puolestaan hyötyvät nuorten mukanaan tuomasta uudesta innostuksesta ja ajattelusta, joka kyseenalaistaa vakiintuneet toimintamallit, sanoo Osuuskauppa KPO:n henkilöstöjohtaja, Pohjanmaan kauppakamarin osaamisvaliokunnan puheenjohtaja Leif Lindberg.
Kampanja toteutetaan myös englanniksi tavoitteena parantaa kansainvälisten opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia. Alueella on noin 1500 kansainvälistä opiskelijaa, joista valtaosa haluaisi jäädä tänne valmistuttuaan, mutta muuttavat muualle, kun töitä ei löydy.
– Varmistaaksemme osaavan työvoiman riittävyyden alueella tulevaisuudessa on meidän nyt aktivoiduttava ja tarjottava kansainvälisille opiskelijoille mahdollisuus päästä työelämään. Koulutetut nuoret ovat valtava resurssi, jota meillä ei ole varaa päästää käsistämme, toteaa Jokitalo.
Tällä hetkellä kampanjasivustolta löytyy jo tuhansia kesätyöpaikkoja kymmeniltä työnantajilta. Viime vuonna haastekampanjaan osallistui noin 200 työnantajaa, joilla oli yhteensä 6 000 kesätyöpaikkaa.
#palkkaanuori-kampanja käytännössä:
#palkkaanuori on haastekampanja, jossa yritykset vastaavat yleiseen haasteeseen, ketään ei haasteta nimeltä. Haasteen vastaanottanut yritys ilmoittaa kauppakamarille mukana olostaan ja linkki yrityksen kesätyöhakuun lisätään kamarin kampanjasivulle. Yritys voi kertoa mukana olostaan myös lataamalla kampanjan logon esimerkiksi verkkosivuilleen. Kauppakamari välittää tietoa alueen yritysten tarjoamista kesätöistä toisen asteen ammatillisille ja korkeakouluopiskelijoille.