Kauppakamari haastaa jälleen yritykset – #palkkaanuori-kampanjalle suuri tarve poikkeusaikana

Osaajapulaa kasvattaa tulevaisuudessa Suomen heikko väestönkehitys. Syntyvyys laskee ennakoitua nopeammin, väkiluku kääntyy laskuun 2030-luvulla ja ikääntyneen väestön määrä suhteessa työikäisiin kasvaa vauhdilla. Kauppakamarialueella lisähaasteita tuo muuttoliike kasvukeskuksiin ja ulkomaille.

Yksi keino taklata osaajapulaa on pitää kiinni alueen nuorista. Nuorille on luotava kytköksiä alueen yrityksiin mahdollisimman varhain: alueen omalle nuorisolle jo kouluaikana ja tänne opiskelemaan tuleville opiskeluaikana. Pohjanmaan kauppakamari käynnistää nyt neljättä kertaa #palkkaanuori-kampanjan ja haastaa kaikki Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yritykset kesätyöllistämään.

– Olemme saaneet yrityksistä huolestuneita viestejä kesärekrytoinnin hankaluudesta tänä vuonna. Näillä näkymin pandemiatilanne saattaa kesällä jo olla rokotusten ansiosta paljon rauhallisempi ja yritykset arvioivat tarvitsevansa kesätyöntekijöitä selvästi viime kesää enemmän. Mutta rekrytointitapahtumia ei vielä kevättalvella voida järjestää. #palkkaanuori-kampanjan merkitys tiedonvälittäjänä yritysten kesätyöpaikoista on tänä vuonna vielä aiempia vuosia selvästi suurempi, sanoo Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä.
– Haastankin kaikki Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueen yritykset mukaan kampanjaan ja ilmoittamaan kesätyöpaikkansa meille. Meidän kauttamme tieto välittyy opiskelijoille.

Kauppakamarialueen yritykset rekrytoivat pääsääntöisesti alueen omista oppilaitoksista valmistuneita. Esimerkiksi alueemme ammattikorkeakouluista valmistuneista kaksi kolmesta työllistyy tänne. Sama taso on saatava vähintäänkin säilytettyä alueiden välisen työvoimasta käytävän kilpailun kiristymisestä huolimatta.

Töiden tarjoaminen nuorille ja hyvän työnantajamielikuvan rakentaminen on yritykselle bränditeko tulevia rekrytointeja varten. Nyt on mahdollisuus luoda perusta sille, että yritys on kiinnostava ja haluttava, kun tämän hetken opiskelijat ja koululaiset siirtyvät työelämään.

Kesätyöllistämisellä on suuri merkitys nuorten mielikuvan muodostuksessa työelämästä ja eri ammateista. Käsitys esimerkiksi teollisuuden tarjoamista mahdollisuuksista, työn luonteesta ja palkkauksesta ei monesti vastaa todellisuutta. Kesätyön avulla nuoret saavat todenmukaisemman käsityksen niin yrityksestä, alasta kuin työelämästä yleensä.

– Lisäksi nuoret tuovat mukanaan uutta innostusta ja ajattelua työyhteisöön. Palkkaamalla nuoria yrityksellä on mahdollisuus haastaa vakiintuneet ajattelu- ja toimintamallinsa, Erkkilä sanoo.

Kampanja toteutetaan myös englanniksi tavoitteena parantaa kansainvälisten opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia. Alueella on noin 1500 kansainvälistä opiskelijaa, joista valtaosa haluaisi jäädä tänne valmistuttuaan, mutta muuttavat muualle, kun töitä ei löydy.

– Nämä opiskelijat ovat erinomainen resurssi moneen työpaikkaan. He tuovat mukanaan markkinatuntemusta ja kielitaitoa kansainvälistäen samalla työyhteisöä, rohkaisee Erkkilä.

Tällä hetkellä kauppakamarin kampanjasivustolta löytyy jo tuhansia kesätyöpaikkoja parilta kymmeneltä eri työnantajalta. Viime vuonna haastekampanjaan osallistui liki 180 työnantajaa, joilla oli yhteensä reilut 6 400 kesätyöpaikkaa. Valitettavasti koronaviruspandemia rajoitti sittemmin rekrytointien toteutumista.

#palkkaanuori-kampanja käytännössä:

#palkkaanuori on haastekampanja, jossa yritykset vastaavat yleiseen haasteeseen, ketään ei haasteta nimeltä. Haasteen vastaanottanut yritys ilmoittaa kauppakamarille mukana olostaan ja linkki yrityksen kesätyöhakuun lisätään kamarin kampanjasivulle. Yritys voi kertoa mukana olostaan myös lataamalla kampanjan logon esimerkiksi verkkosivuilleen. Kauppakamari välittää tietoa alueen yritysten tarjoamista kesätöistä toisen asteen ammatillisille ja korkeakouluopiskelijoille.

Lisätietoja:
palkkaanuori.fi

Vaikuta ja verkostoidu

– LIITY JÄSENEKSI KAUPPAKAMARIIN