Asiakas näyttää kasvun suunnan

Piccolon tuote on palvelu, sanoo Petri Kuivamäki. Asiakkaalle se näkyy esimerkiksi siten, että logistiikkayritys hoitaa kuljetuksen lisäksi varastoinnin, kokoonpanon ja pakkaamisen.

Piccolon menestysresepti on yksinkertainen: Kun asiakas on tyytyväinen, homma kulkee oikeaan suuntaan.

Tuttu punainen logo valkoisella pohjalla vilahtaa näkökentässä, kun trukki kiitää kapealla käytävällä varastohyllyjen välissä.

– Nämä trukit voivat nousta kahdeksan metrin korkeuteen, ja niiden nostokyky on jopa 1 500 kiloa, esittelee toimitusjohtaja Petri Kuivamäki.

Piccolon varastohalli Vaasan Strömberg Parkissa on siisti ja tilava. Suorissa, aakkosellisesti järjestellyissä riveissä on erikokoisia puisia, vanerisia ja pahvisia laatikoita ja kontteja sekä muoviin pakattuja yksittäisiä tuotteita ja komponentteja.

– Varaston toiminnanohjausjärjestelmä on vastikään uusittu. Meillä on noin 25000 neliömetriä toimitilaa ja noin 19000 lavapaikkaa, Kuivamäki kertoo.

Monelle Piccolon nimi tuo edelleen ensimmäisenä mieleen kuljetukset, koska sillä tavoin yritys näkyy katukuvassa. Yhä suurempi osa liikevaihdosta tulee kuitenkin nykyään muista toiminnoista.

Strömberg Parkin tilat ovat kolmessa eri rakennuksessa.
Yhteensä toimitiloja on noin 25000 neliömetriä.

– Kuljetuksen osuus on noin 37 prosenttia toiminnastamme. Varastoinnin ja sisälogistiikan osuus on noin 28 prosenttia, pakkaamon noin 13 prosenttia ja kokoonpanon 11 prosenttia. Loppu koostuu taksitoiminnasta, liikelahjoista, kalusteasennuksista sekä työvoiman vuokrauksesta. Pyrimme olemaan monimuotoinen yritys.

Kasvu seuraa laatua

Piccolon tarina alkoi vuonna 1989, ja alussa kasvu sai tuulta alleen ABB:n kuljetusosaston ulkoistamisesta.

Vuosien varrella toiminta kasvoi muun muassa pakkauksen ja liikelahjojen puolelle. Muista logistiikkayrityksistä poiketen palvelupolku jatkuu tarvittaessa kuljetuksesta varastointiin, kokoonpanoon ja lopulta pakkaamiseen asti.

Asiakkaiden tarpeet ovat Kuivamäen mukaan aina ohjailleet Piccolon toimintaa. Vuosikymmenten aikana palveluita on laajennettu reilusti, mikä on ollut hyvä myös yhtiön vakauden kannalta. Silti toiminnan hajauttaminen ei ole puhtaasti strateginen valinta.

– Kasvun tavoittelu ei ole itseisarvo. Teemme oikeita asioita, ja kasvu seuraa siitä, jos on seuratakseen, Kuivamäki avaa.

Yrityksen filosofiana on siis tuottaa ja kehittää mahdollisimman hyvin niitä palveluita, joita asiakkaat haluavat. Ytimessä ovat silloin asiakkaan kuunteleminen herkällä korvalla ja ketterä reagointi uusiin tarpeisiin. Joskus kehitysidea lähtee keskustelun sivulauseesta.

– Voisimme täällä tehdä vaikka minkälaisia analyyseja siitä, miten liiketoimintaa kannattaisi kehittää. Niillä ei kuitenkaan ole arvoa, jos asiakkaalta ei tule vastakaikua.

Verkkokauppa vauhdittaa

Kuivamäki mainitsee moneen otteeseen, että Piccolon tuotteena on palvelu. Se tarkoittaa, että yritykset voivat keskittyä hoitamaan omaa alaansa, kun kaikkia toimintoja ei tarvitse hoitaa itse.

– Tällainen ajattelu on vähitellen yleistynyt yritysmaailmassa, ja siitä on toki ollut meillekin etua. Talouselämän trendien seuraamisen sijaan olemme kuitenkin keskittyneet laadun ja henkilöstön hyvinvoinnin kehittämiseen.

”Teemme oikeita asioita,
ja kasvu seuraa siitä, jos on seuratakseen.”

Niillä on tähän asti pärjätty hyvin. Kuluvan vuoden liikevaihto on arviolta 12,8 miljoonaa euroa, mikä ei ole huonosti pandemiavuodelle.

– Jonkin verran tulee pudotusta viime vuoteen, mikä osittain selittyy viime vuoden liikevaihtoa kasvattaneella isolla projektilla.

Kausivaihtelu sen sijaan on tavanomaista. Loppuvuosi on yleensä kuljetuspuolella vilkas, ja tänä vuonna verkkokaupan kasvu lisännee kiireitä entisestään. Piccolo on globaalien kuljetusyhtiöiden kumppani, joka jakelee esimerkiksi DHL:n lähetyksiä Kristiinankaupungista Pyhäjoelle.

– Tulevaisuuden tavoitteena ei kuitenkaan ole laajentaa toimipisteitä muihin kaupunkeihin, vaan kehittää tekemistä täällä Vaasassa. Suurena visiona on olla johtava paikallinen logistiikkatoimija.

PICCOLO GROUP
  • Perustettu 1989
  • Pääliiketoiminta-alueita kuljetus, varastointi, pakkaaminen ja kokoonpano
  • Sijaitsee Vaasassa Strömberg Parkin alueella
  • Työntekijämäärä noin 130–150 (kausivaihtelua)
  • Liikevaihdon ennuste tänä vuonna 12,8 M€

TEKSTI: NADIA PAAVOLA
KUVAT: SAMI PULKKINEN

Vaikuta ja verkostoidu

– LIITY JÄSENEKSI KAUPPAKAMARIIN