Coastline ilmestyy – ota lehdestä kaikki hyöty irti

Hannu Sarja kehottaa kaikkia jakamaan Coastlinea sekä ulkomaalaisille että kotimaisille vierailijoille. Meriuksella lehdellä on kova menekki.

Kauppakamarin julkaisema Coastline on jo muodostunut instituutioksi. Meriuksen Hannu Sarja vinkkaa, miten kohta ilmestyvästä julkaisusta otetaan kaikki hyöty irti.

3D-suunnittelua ja -visualisointia tarjoava kokkolalainen Merius on ollut Pohjanmaan kauppakamarin jäsen yli viisi vuotta. Heti alusta saakka yhtiön perustajalle ja toimitusjohtajalle Hannu Sarjalle oli itsestäänselvää lähteä mukaan myös kauppakamarin Coastline-julkaisuun.
– Tämä on laadukkain julkaisu alueen elinkeinoelämästä sekä sisällöltään että ulkonäöltään. Mukana olevat yritykset kuvataan eteenpäinmenevinä ja kehitysmyönteisinä – kukapa ei sellaisessa joukossa haluaisi olla mukana? Tänä vuonna halusimme satsata vielä enemmän ja varasimme Coastlinesta kokonaisen aukeaman, kertoo Sarja.

Coastline onkin nykyään jonkinasteinen instituutio ja
tietynlainen Kuka kukin on -luettelo.
Kahden kannen väliin on koottu kaikki oleellinen
Pohjanmaan elinkeinoelämästä.

Coastline on ilmestynyt jo 1980-luvun lopusta lähtien. Julkaisu sai alkunsa Pietarsaaren alueella, kun valkeni, ettei seudusta ja sen yrityksistä ollut olemassa mitään laadukasta, kansainväliselle yleisölle suunnattua markkinointimateriaalia.
Vuosien myötä Coastlinen sivumäärä kasvoi, ja mukaan tulivat myös Kokkolan ja Vaasan seudun yritykset. Nykyisessä muodossaan lehti on ilmestynyt 1990-luvun puolivälistä lähtien joka toinen vuosi. Coastline onkin nykyään jonkinasteinen instituutio ja tietynlainen Kuka kukin on -luettelo Pohjanmaan elinkeinoelämästä.
– Vuosi vuodelta yritykset arvostavat lehteä yhä enemmän. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että sivuja on entistä helpompi myydä, kertoo kauppakamarin toimitusjohtaja Juha Häkkinen.
Maaliskuussa 2020 ilmestyvä Coastline onkin 132 sivullaan ennätyksellisen iso lukupaketti, koska niin moni yritys halusi olla siinä mukana.

Maailma on muuttunut paljon 30 vuodessa. Miten perinteinen paperijulkaisu toimii digiaikana?
– Coastline on hyvä esimerkki julkaisusta, jolla on selkeä rooli painettuna lehtenä myös 2020-luvulla. Toki siitä on olemassa digitaalinen versio, mutta pääpaino on kuitenkin paperilehdessä. Laadukkaille ja tyylikkäille julkaisuille on edelleen kysyntää, koska paperilehti antaa hyvät mahdollisuudet syventyä lukuhetkeen verrattuna nopeatempoiseen verkkolukemiseen, toteaa Häkkinen.
Sarja on samaa mieltä, mutta toki hän hyödyntää Coastlinen digitaalista julkaisuakin.
– Kun lehti ilmestyi viimeksi, jaoin Meriuksen artikkelin kaikissa yrityksen some-kanavissa sekä tietenkin omilla some-tileilläni.

Hannu Sarja toteaa, että Coastlinen korkea laatu tukee parhaalla mahdollisella tavalla myös Meriuksen brändiä. Sarja käyttää Coastlinea mallikkaasti ja jakaa sitä omille työntekijöilleen Kokkolassa ja Oulussa, sekä ulkomaalaisille ja kotimaisille yritysvieraille.
– Julkaisu jää pyörimään pöydille, ja hyvin usein vieraat poimivat sen mukaansa. Menekki on oikein hyvä, ja jouduinkin viime kerralla tilaamaan kauppakamarilta uuden laatikollisen lehtiä.
Sarja arvostaa Coastlinessa etenkin sitä, että se tuo esille koko alueen eikä vain yksittäisiä yrityksiä. Kahden kannen väliin on koottu kaikki oleellinen Pohjanmaan elinkeinoelämästä.
– Seutukunnan kehitys on kaikkien etu, ja olen ylpeä siitä, että meillä menee hyvin. En keksi vastaavaa viestinnän välinettä, millä elinkeinoelämä pystyisi Coastlinen korvaamaan. Lehdelle on ehdottomasti tilausta.

TEKSTI: ANNA JEANNE SÖDERLUND
KUVA: JAN SANDVIK