Snart publiceras Coastline – ta vara på allt i tidningen

Hannu Sarja kehottaa kaikkia jakamaan Coastlinea sekä ulkomaalaisille että kotimaisille vierailijoille. Meriuksella lehdellä on kova menekki.

Coastline som utges av handelskammaren har redan blivit en institution. Hannu Sarja från Merius ger tips på hur man kan dra mest nytta av tidningen som snart publiceras.

Företaget Merius från Karleby som erbjuder 3D-planering och -visualisering har varit medlem i Österbottens handelskammare i mer än fem år. Genast från början var det självklart för verkställande direktör Hannu Sarja att också vara med i handelskammarens Coastline-publikation.
– Det här är en publikation av högsta klass över näringslivet i regionen, både till innehåll och utseende. De företag som är med beskrivs som progressiva och positiva till utveckling – vem skulle inte vilja vara med i ett sådant gäng? I år ville vi satsa ännu mera och reserverade ett helt uppslag i Coastline, berättar Sarja.

Coastline har utkommit ända sedan slutet av 1980-talet. Publikationen fick sin början i Jakobstadsregionen då det klarnade att det inte fanns något högklassigt marknadsföringsmaterial om regionen och dess företag som riktar sig till den internationella publiken.
Genom åren har sidantalet i Coastline vuxit och även företag i Karleby och Vasa har kommit med. I sin nuvarande form har tidningen utkommit vartannat år sedan mitten av 1990-talet. Coastline är idag en slags institution och Vem är det-handbok över näringslivet i Österbotten.
– Företagen sätter allt mer värde på tidningen för varje år. Det här märks bland annat på att det är allt enklare att sälja sidor i tidningen, berättar handelskammarens verkställande direktör Juha Häkkinen. Coastline som utkommer i mars 2020 är också det tjockaste läspaketet hittills med sina 132 sidor, eftersom så många företag ville vara med.

Maailma on muuttunut paljon 30 vuodessa. Miten perinteinen paperijulkaisu toimii digiaikana?
– Coastline on hyvä esimerkki julkaisusta, jolla on selkeä rooli painettuna lehtenä myös 2020-luvulla. Toki siitä on olemassa digitaalinen versio, mutta pääpaino on kuitenkin paperilehdessä. Laadukkaille ja tyylikkäille julkaisuille on edelleen kysyntää, koska paperilehti antaa hyvät mahdollisuudet syventyä lukuhetkeen verrattuna nopeatempoiseen verkkolukemiseen, toteaa Häkkinen.
Sarja on samaa mieltä, mutta toki hän hyödyntää Coastlinen digitaalista julkaisuakin.
– Kun lehti ilmestyi viimeksi, jaoin Meriuksen artikkelin kaikissa yrityksen some-kanavissa sekä tietenkin omilla some-tileilläni.

Hannu Sarja toteaa, että Coastlinen korkea laatu tukee parhaalla mahdollisella tavalla myös Meriuksen brändiä. Sarja käyttää Coastlinea mallikkaasti ja jakaa sitä omille työntekijöilleen Kokkolassa ja Oulussa, sekä ulkomaalaisille ja kotimaisille yritysvieraille.
– Julkaisu jää pyörimään pöydille, ja hyvin usein vieraat poimivat sen mukaansa. Menekki on oikein hyvä, ja jouduinkin viime kerralla tilaamaan kauppakamarilta uuden laatikollisen lehtiä.
Sarja arvostaa Coastlinessa etenkin sitä, että se tuo esille koko alueen eikä vain yksittäisiä yrityksiä. Kahden kannen väliin on koottu kaikki oleellinen Pohjanmaan elinkeinoelämästä.
– Seutukunnan kehitys on kaikkien etu, ja olen ylpeä siitä, että meillä menee hyvin. En keksi vastaavaa viestinnän välinettä, millä elinkeinoelämä pystyisi Coastlinen korvaamaan. Lehdelle on ehdottomasti tilausta.

TEXT: ANNA JEANNE SÖDERLUND
FOTO: JAN SANDVIK
ÖVERSÄTTNING: MICAELA LINDAHL-PALMROOS