Viennin osuus teollisuustuotannosta sekä tulevien investointien määrä ovat kauppakamarialueella omaa luokkaansa. Vuosikymmenen loppuun mennessä kauppakamarialueelle investoidaan nyt tiedossa olevien suunnitelmien toteutuessa 17 miljardin euron arvosta. Investoinnit sijoittuvat laajasti koko kauppakamarialueelle Kristiinankaupungista Kokkolaan. Investoinnit luovat uusia mahdollisuuksia pohjoismaiselle yhteistyölle, ja ne vauhdittavat innovaatioita, talouskasvua ja työpaikkojen luomista lisäten samalla vaatimuksia ihmisten, tavaroiden ja raaka-aineiden kuljetuksiin.
Kauppakamari osallistuu alueen imagotyöhön viestimällä aktiivisesti monipuolisesta, menestyvästä ja kansainvälisestä elinkeinoelämästä ja yritysekosysteemistä. Tavoitteena on, että kauppakamarialue tunnetaan muualla maassa ja kansainvälisesti ja se houkuttelee osaajia ja uusia investointeja.
Pohjanmaan vientirannikon yrityselämää, ihmisiä ja ilmiöitä esittelevä englanninkielinen Coastline julkaistiin maaliskuussa, ja sen kantavana teemana on liike-elämän tämän hetken kuumin aihe, vastuullisuus. Coastline on Suomessa ainutlaatuinen seutumarkkinoinnin julkaisu, sillä se on yritysten ja organisaatioiden itse kustantama. Coastline on vakiinnuttanut paikkansa näyteikkunana ja käyntikorttina alueen osaamiseen ja toimeliaisuuteen. Samoihin kansiin on koottu elinkeinoelämän menestystarinat ja lukuisien eri alojen asiantuntemusta. Julkaisun pääkohderyhmä ovat kansainväliset liike-elämän kontaktit ja vaikuttajat.
Kamari järjesti kumppaneineen perinteisesti Vaasa EnergyWeekin käynnistävän Energia- & ilmastoseminaarin, joka keräsi 300 osallistujaa. Myös koko EnergyWeek oli menestys ja eri tapahtumat keräsivät ennätyksellisesti yhteensä yli 7000 kävijää.
Kauppakamarin kevätkokouksen yhteydessä järjestetyn Elinkeinoelämän foorumin fokuksessa oli tällä kertaa alueelle tulossa olevat investoinnit, niiden myötä tuleva kasvu, kuntien rooli kasvun mahdollistajana ja keinot, joilla kasvu ja investointien toteutuminen turvataan.
Kauppakamari on selvittänyt jäsenyritystensä suhdannetilannetta Business Panel -selvityksellä säännöllisesti jo kahdenkymmenen vuoden ajan, keväästä 2003 lähtien. Business Panel toteutettiin taas keväällä ja tulokset julkaistiin koko jäsenistölle ja medialle avoimessa verkkotilaisuudessa toukokuussa.
Vaikuttamistyömme ylipäätään pohjautuu ymmärrykseen elinkeinoelämämme kollektiivisesta näkemyksestä. Tätä varten toteutamme monia kyselyjä ja selvityksiä. Käytämme niistä antamaanne tietoa pohjana vaikuttamistyölle, joten on tärkeää, että saamme kattavasti vastauksia. Lämmin kiitos, että antamalla aikaanne ja näkemyksiänne näihin mahdollistatte omalta osaltanne elinkeinoelämämme äänen vahvan kuulumisen.