Pieni toimii isojen kanssa isojen tavalla ja tasolla

Ammattipuhtaustuotteisiin erikoistunut, parikymmentä henkeä työllistävä alaveteliläinen Kemvit kilpailee kotimarkkinallaan maailman suurimman pesujauhevalmistajan kanssa ja palvelee kansainvälisiä suuryrityksiä ja -tukkureita. Pienyrityksellä on keinonsa erottua ja menestyä.

Vuodesta 1991 Alavetelissä toiminut Kemvit kehittää ja valmistaa nestemäisiä ja jauhemaisia puhdistustuotteita siivous- ja ravintola-alalle sekä henkilöhygieniatuotteita julkisiin tiloihin. Tuotteet jaellaan HoReCa-, toimistotarvike- ja hygieniatuotetukkujen kautta. Myös sopimusvalmistusta tekevän yrityksen liikevaihdosta 20 prosenttia tulee viennistä Pohjoismaihin.

Juuso Viherlaakson ja Jari Löfroosin ostaessa Kemvitin lokakuussa 2014 yritys työllisti kahdeksan ihmistä ja sen liikevaihto oli 1,8 miljoonaa. Nyt yhdeksän vuotta myöhemmin henkilöstömäärä on tuplaantunut ja liikevaihto on yli neljä miljoonaa.

Toiminnan kehittämisen ohella kasvu pohjautuu yrityskauppoihin: Vuonna 2018 Kemvit osti tehopesuaineita ajoneuvojen puhdistukseen ja betonin poistoon valmistavan Lansas Tradingin ja keväällä 2023 Vaasan Saippuan, jonka vuonna 1886 alkanut upea tarina ansaitsi jatkoa. Lisäksi välissä on tehty muutama tuotteisiin perustuva liiketoimintakauppa.

Stabiili markkina edellyttää pieneltä erikoistumista

Stabiililla ammattipuhdistusainemarkkinalla voidaan tunnistaa 30 vuoden ajalta kaksi trendiä: pintamateriaalien kehitys on poistanut vuosikellosta jokakeväisen lattiavahaussesongin ja ulkona syömisen yleistyminen on lisännyt suurkeittiöpesuaineiden menekkiä.

Kemvitin kotimarkkinoilla Pohjoismaissa on runsaasti pyykinpesunesteiden valmistajia ja vain muutama pesujauhevalmistaja. Pesujauhemarkkinat ovat erityiset: ruotsalaisia ja norjalaisia valmistajia ei ole, ja Kemvitin ja toisen suomalaisen kanssa samoilla apajilla operoi myös maailman suurin, tanskalainen valmistaja. Erottuakseen kilpailijoista Kemvit on erikoistunut allergiaystävällisiin, zeoliitittomiin KW-pyykinpesujauheisiin.

Kotimaisuus ja kierrätettävyys edellä

Kemvitillä oli hyvät valmiudet toimia korona-aikana lintuinfluenssapandemian oppien pohjalta, ja päätökset tehtiin arvopohjaisesti. HoReCa-alan koronakurimusta ei lisätty korottamalla hintoja. Sen sijaan panostettiin vastuullisuudella erottumiseen, kuten kierrätyspakkauksiin ja kotimaisuuteen.

Saksan-tuonnin sijaan pakkauskehitykseen pyydettiin kumppaniksi askolalainen Muovi-Heljanko. Yritys valmistaa nykyisin Kemvitin pienet tuotepullot kierrätetystä PET-materiaalista ja isommat pakkaukset Fortum Circo® -kierrätysmuovista. Myös pakkausten kannet ovat kierrätysmuovia ja kartonkipakkaukset kierrätyskuitua.

Strategian mukaisesti panostamme
Pohjoismaiden vientiin ja
siksi olemmekin rekrytoineet järjestelmällisesti
ruotsinkielistä henkilöstöä.

Kemvit haluaa tarjota kotimaisia tuotteita kierrätyspakkauksissa ja valmistaa tuotteet Alavetelissä. Tahtotila leviää vähitellen toimitusketjuun, ja jo 80 prosenttia yrityksen ruotsalaisista private label -asiakkaista on siirtynyt kierrätyskuitupakkauksiin. Tukena hankkeessa ovat olleet Motiva ja Joutsenmerkki.

– Vastuullisuuden tulee näkyä kokonaisvaltaisesti, ei vain Joutsenmerkkinä. Kemvitillä korona-aikana tehdyt valinnat ovat vahvistaneet asiakkaiden luottamusta pitkäkestoisesti, Viherlaakso sanoo. Luottamus näkyy kasvuna: liikevaihto nousi koronaa edeltäneestä 2,9 miljoonasta koronavuonna 4,9 miljoonaan ja on asettunut sen jälkeen neljän miljoonan tasolle.

Kirkkaan strategian painopisteenä kielitaito

Viisi vuotta yrityskaupan jälkeen tuli aika muuttaa Viherlaakson päässä ollut Kemvitin strategia eläväksi ja viestittävään muotoon. Työhön osallistettiin koko henkilökunta: kahvihuoneen seinille ripustettiin papereita ja niihin pyydettiin kirjoittamaan yrityksen vahvuuksia. Yksi asia korostui: kielitaito.

Strategian mukaisesti Pohjoismaiden vientiin panostavaan yhtiöön on rekrytoitu järjestelmällisesti ruotsia äidinkielenään puhuvia ihmisiä. Kielipolitiikan ansiosta Kemvitin henkilökunta palvelee nykyisin kolmella kielellä, ostaa lähipalvelut vahvasti ruotsinkielisestä Alavetelistä sujuvasti ruotsiksi ja tapaa kahvipöydässä aiempaa useammin kuuntelevan kuin puhuvan toimitusjohtajan.

Organisaatioon on rekrytoitu myös ensimmäinen ukrainalainen, joka on osoittautunut vahvaksi tekijäksi. Koneiden säätöjen ja IT-osaamisen ohella hän on ollut avuksi lisättäessä ukrainankielisiä tietoja tuotetarroihin. Kemvitin asiakasyrityksissä työskentelee paljon ukrainalaisia, ja paremmat tuotetiedot auttavat heitä työssään.

Menestyäkseen pienen on toimittava kuin iso

Kemvit kilpailee markkinalla suuria valmistajia vastaan, ja myös sen asiakkaat ja jakelijatukkurit ovat yhä useammin kansainvälisiä jättejä. Asetelma edellyttää Kemvitiltä toimimista suurten tavalla ja tasolla.

Hyvä esimerkki tästä on työsuojelu: Lain mukaan yli 20 henkeä työllistävillä yrityksillä tulee olla työsuojelutoimikunta ja -päällikkö. Kemvitissä työsuojeluprojekti aloitettiin jo henkilöstömäärän ollessa kymmenen. Kumppanina toimii SK Protect Oy.

– Työsuojelun kehittäminen on ollut arvokas investointi pieneltä yhtiöltä, mutta se on vienyt meitä eteenpäin, Viherlaakso sanoo.

TEKSTI: RIIKKA AUTIO, VIULEVA GROUP
KUVAT: JULIA RAHIKKA