Poronnahkaa Pariisiin

Fantastisten raaka-aineidemme ansiosta meillä on kaikki mahdollisuudet menestyä myös jatkossa, pohtii Ahlskogin nahkatehtaan toimitusjohtaja, kolmannen polven nahkuri Mikko Uusitalo.

Perinteikkäässä Ahlskogin nahkatehtaassa Kruunupyyssä valmistetaan poron- ja peurannahkaa, josta osan matka jatkuu italialaisten nahka-ateljeiden kautta suurten muotitalojen hyllyille. Menneestä muistuttavat paitsi Ahlskogin maineikas nimi ja vahvat satavuotiset käsityöläisperinteet, myös toimiston seinällä komeilevat muotokuvat Ahlskogin suvun mahtimiehistä, Mats ja Hugo Ahlskogista.

– Tulin taloon kymmenisen vuotta sitten ja työ vei hyvin pian mukanaan, kuvailee yrityksen peräsimessä jo muutaman vuoden ollut Mikko Uusitalo. Kun Ahlskogin suku luopui tehtaasta vuonna 2006, Mikon isä Ilkka Uusitalo kumppaneineen osti yrityksen ja päätti panostaa täysillä poronnahkaan. Nykyään toiminta koostuu brändi- ja pienmyynnistä.

– Sekä tehtaan kapasiteetti että raaka-aineen saatavuus ovat rajalliset. Ei tähdätä kovaan volyymiin, vaan pyritään tekemään laadukasta nahkaa ja myymään se mahdollisimman kovaan hintaan pois, kiteyttää Mikko Uusitalo.

– Brändimyynti ohjaa toimintaa, sillä sitä on toiminnasta noin 60-70 prosenttia. Joitakin jatkuvia asiakkuuksia on, mutta emme voi vielä luottaa siihen, että tilaus joltakin isolta brändiltä tulisi vuosittain kuin Manulle illallinen.

Korona teki kiusaa myös Kruunupyyn nahkatehtailijalle pyyhkäistessään isot asiakkaat pois, kun muotimaailmassa peruttiin kokonaisia mallistoja pandemian vuoksi. Loro Pianan ja Louis Vuittonin kanssa hierotut kaupat jäivät toteutumatta. Lähimpänä Uusitalon haaveilemaa jatkuvaa asiakkuutta ollaan ranskalaisen Hermèsin kanssa.

Huippubrändin tuotantoon Ahlskog on onnistunut raivaamaan jalansijaa eksoottisena ja turvallisena toimijana, joka pitää huolen sekä ympäristöasioista että työntekijöistä.

– Hermèsin delegaatio kävi tehtaan läpi ja tarkasti raaka-aineen. Auditoinnin jälkeenkin nahkaa testataan ja tutkitaan laboratorio-olosuhteissa, sillä laadukkaat materiaalit ovat näille brändeille kaikki kaikessa, Uusitalo toteaa.

Hermèsillä poronnahka muovautui miesten takiksi, jonka menekkiä Ranskassa nyt seurataan tarkasti.

– Jos takki saa hyvän vastaanoton, se saattaa jäädä mallistoon vuosiksi. Meillehän se olisi lottovoitto, se riittäisi pyörittämään tehdasta vuodesta toiseen, Uusitalo arvioi.

Toimitusjohtajan työnkuva on laaja, ja yksi mieluisimmista tehtävistä kolmannen polven nahkurille on tuotannosta vastaaminen.

– Teknikon löytäminen varsinkin Suomesta olisi hankalaa, joten minun on loogisempaa olla tehtaan puolella ja antaa työparilleni Blomströmin Pialle vastuuta toimiston puolella. Olemme hyväksyneet sen, että henkilöstö pitää kouluttaa täällä, valmista ei näin spesifille alalle tule.

Nahanvalmistuksessa on nelisenkymmentä työvaihetta ja aikaa valmiin nahkavuodan valmistukseen kuluu useampi viikko.

– Toimintamme ydin on siinä, että jokaisella työntekijällä on ymmärrys kokonaisuudesta ja erilaisista työvaiheista. Raaka-aine on arvokas ja sitä on rajallisesti, joten tuotantoa valvotaan tarkasti.

Kehittyminen vaatii kasvua

Mikko Uusitalon puheissa toistuu toive kasvusta, johon yrityksessä nyt satsataan tiivistämällä yhteistyötä brändien kanssa ja kehittämällä pienmyyntiä.

– Olemme nyt hienoisessa kasvussa, joka pystytään vielä hallitsemaan. Kasvua pitää tulla, jotta ollaan investointikykyisiä ja voidaan kehittyä. Muita haasteita ovat kehittyminen työpaikkana, tehokkuuden parantaminen sekä ympäristöasiat, kuten öljystä eroon hankkiutuminen.

Ahlskog on Uusitalon mielestä nyt hyvällä tiellä, vaikka kokeekin suomalaisten yritysten olevan nahkasektorilla aikamoisia altavastaajia.

– Suhtaudun toimintaamme kriittisesti. Pitää tietää, mitä kasvu ja omiin tavoitteisiin pääseminen vaatii. Maailmalla nahkateollisuuden suunta on alaspäin, mutta olen varovaisen optimistinen tulevaisuuden suhteen. Fantastisten raaka-aineidemme ansiosta olemme hieman eri segmentissä, uskoo Uusitalo.

Yksi tärkeimmistä tulevaisuuden satsauksista on oman verkkokaupan perustaminen.

– Pienmyynti on nyt jo merkittävä tulonlähde ja sen edistämisessä verkkokauppa on todella tärkeä satsaus. Tuotteidemme ostaminen ja markkinointi helpottuu huomattavasti, kun verkkokauppa saadaan pyörimään, Uusitalo toteaa.

Ahlskog on aina ollut tunnettu väreistään, ja perinnettä halutaan pitää yllä edelleen, vaikka brändiasiakkaita useimmiten kiinnostavatkin tummat, maanläheiset sävyt.

– Pienasiakkaamme arvostavat laajaa värivalikoimaa. Palvelemme näin hyvin jo pitempään nosteessa ollutta artesaaniutta ja käsityöläisyyttä.

Aika on Ahlskogin kaltaisten toimijoiden puolella, sillä yhä useampi brändi on pistänyt arvomaailmansa uusiksi ja alkanut suosia lähellä tuotettuja, eettisiä raaka-aineita. Yksi kaukomailta palaajista on Ahlskogin peurannahasta kiinnostunut Tiger of Sweden, joka olisi mieluinen kala Uusitalon haaviin.

– Onnistuminen on monen tekijän summa. Kaiken pohjalla on isäni Ilkan tekemä työ poronnahan kanssa ja siitä saamamme upea raaka-aine, jota muilla ei ole. Brändit kasvavat koko ajan, ja ehkäpä niiden mukana on mahdollisuus kasvuun myös meille, Uusitalo toteaa.

Mats ja Hugo nyökkäilevät hyväksyvästi seinältä.

AHLSKOGIN NAHKATEHDAS /AHLSKOG TANNERY
  • Toimiala: Nahkateollisuus
  • Historia: perustamisvuosi/ omistus 1920/2015 Arctic Origin Oy
  • Henkilöstömäärä: 5-10 sesongin mukaan
  • Liikevaihto: + 500 000€
  • Viennin osuus tuotannosta: 60-70%

TEKSTI: ARJA HAIKOLA
KUVA: SONJA HAGSTRÖM