#palkkaanuori helpottaa niin kesätyötä kuin -työntekijää etsivää

Pula osaavista työntekijöistä on iso ongelma monelle alueemme yritykselle. Kauppakamareiden syyskuussa toteuttamassa kyselyssä 64 prosenttia Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksistä kertoi työvoimapulan olevan kasvun ja liiketoiminnan kehittämisen esteenä eli edes alavireinen taloussuhdanne ei ole tuonut merkittävää helpotusta työvoimapulaan. Osaajapula yhdistettynä parin viime vuoden investointiuutisiin viestii selkeästi siitä, että kaikki keinot koko työvoimapotentiaalin hyödyntämiseksi ja uusien opiskelijoiden ja työntekijöiden houkuttelemiseksi on käytettävä.

Yksi keino taklata tulevaisuuden osaajapulaa on pitää kiinni alueen nuorista. Nuorille on luotava kytköksiä alueen yrityksiin mahdollisimman varhain: alueen omalle nuorisolle kouluaikana ja tänne opiskelemaan tuleville opiskeluaikana. Pohjanmaan kauppakamari käynnistää nyt seitsemättä kertaa #palkkaanuori-kampanjan ja haastaa kaikki Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yritykset kesätyöllistämään.

– Kentältä kuulemamme perusteella on kesätöitä tarjolla paljon tänä vuonna, ja niistähän on kätevää kertoa #palkkaanuori-kampanjalla, sanoo Pohjanmaan kauppakamarin kampanjasta vastaava markkinointikoordinaattori Emilia Näreaho. – Kannustamme kaikkia Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan yrityksiä osallistumaan kampanjaan ilmoittamalla kesätyöpaikkansa meille. Me välitämme tiedon nuorille.

Palkkaamalla nuoria yritys vahvistaa brändiään ja työnantajaimagoaan tulevaisuuden rekrytointeja silmällä pitäen. Nyt on mahdollisuus luoda perusta sille, että yritys on houkutteleva, kun tämän hetken opiskelijat ja koululaiset siirtyvät työelämään. Yritysten lisäksi kesätyöllistäminen hyödyttää nuoria tarjoamalla heille työkokemusta ja omaa rahaa, mutta myös koko aluetta rakentamalla tulevaisuuden elinvoimaa.

Kesätyöllistämisellä on suuri merkitys nuorten mielikuvan muodostuksessa työelämästä ja eri ammateista. Käsitys esimerkiksi teollisuuden tarjoamista mahdollisuuksista, työn luonteesta ja palkkauksesta ei monesti vastaa todellisuutta. Kesätyön avulla nuoret saavat todenmukaisemman käsityksen niin yrityksestä, alasta kuin työelämästä yleensä.

– On tärkeää, että työnantajat avaavat ovensa ja näyttävät nuorille, mitä alueen yrityksillä on tarjottavanaan. Haluamme, että nuoret tulevaisuutta miettiessään muistavat alueen mahdollisuudet. Työnantajat puolestaan hyötyvät nuorten mukanaan tuomasta uudesta innostuksesta ja tuoreesta, vakiintuneet toimintamallit kyseenalaistavasta ajattelutavasta, rohkaisee Pohjanmaan kauppakamarin koulutus- ja yhteyspäällikkö Maijastiina Jokitalo.

Kampanja toteutetaan myös englanniksi tavoitteena parantaa kansainvälisten opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia. Alueella on noin 1500 kansainvälistä opiskelijaa, joista valtaosa haluaisi jäädä tänne valmistuttuaan, mutta muuttavat muualle, kun töitä ei löydy.

– Varmistaaksemme osaavan työvoiman riittävyyden alueella tulevaisuudessa on meidän nyt aktivoiduttava ja tarjottava kansainvälisille opiskelijoille mahdollisuus päästä kiinni työelämään. Koulutetut nuoret ovat valtava resurssi, jota meillä ei ole varaa päästää käsistämme, sanoo Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Paula Erkkilä.

Tällä hetkellä kampanjasivustolta löytyy jo liki 5000 kesätyöpaikkaa yli 70 työnantajalta. Viime vuonna haastekampanjaan osallistui noin 200 työnantajaa, joilla oli yhteensä 6 000 kesätyöpaikkaa.


#palkkaanuori-kampanja käytännössä:

#palkkaanuori on haastekampanja, jossa yritykset vastaavat yleiseen haasteeseen, ketään ei haasteta nimeltä. Haasteeseen tarttuva yritys ilmoittaa kauppakamarille mukana olostaan ja linkki yrityksen kesätyöhakuun lisätään kamarin kampanjasivulle. Yritys voi kertoa mukana olostaan myös lataamalla kampanjan logon esimerkiksi verkkosivuilleen. Kauppakamari välittää tietoa alueen yritysten tarjoamista kesätöistä toisen asteen ammatillisille ja korkeakouluopiskelijoille.