Kamarissa tapahtunutta – Liikenne ja logistiikka

Alueen saavutettavuus, luotettavat, vähäpäästöiset ja turvalliset yhteydet maailmalle sekä logistiikkakustannukset ovat merkittäviä kilpailutekijöitä. Maanteiden, meriliikenteen sekä rautatie- ja lentoliikenteen yhteyksien ja aikataulujen on vastattava yritysten tavara- ja henkilökuljetusten moninaisiin tarpeisiin.

Itärajan sulkeuduttua Suomen muuttunut geopoliittinen asema nostaa läntiset yhteydet uuteen merkitykseen. Kauppakamari huolehtii siitä, että seudun yritysten liikenteeseen ja kuljetuksiin liittyvät tarpeet ymmärretään päätöksenteossa eri tasoilla.

Keväällä Pohjanmaan kauppakamarissa on tehty vaikuttamistyötä liittyen yleisesti liikenneinfran kehittämiseen ja rahoitukseen sekä kaikkiin liikennemuotoihin. Vaikuttavalla, monen tahon yhteisellä edunvalvonnalla saatiin alkuvuoden aikana turvattua Kokkolan satamalle ydinverkon status eurooppalaisessa TEN-T-verkossa ja kattavan verkon status Kaskisten ja Pietarsaaren satamille. Niin ikään saatiin varmistettua rahoitus lisätalousarviosta Kokkola-Pietarsaaren ja Helsingin väliselle lentoliikenteelle huhtikuuhun 2024 saakka. Vaasan kentälle avattiin lentoyhteys Tukholmaan, jota elinkeinoelämän suunnalta oli kovasti odotettu.

Merenkulun päästökauppaan ja nk. saaripoikkeukseen otettiin kantaa yhdessä Länsi-Uudenmaan kauppakamarin kanssa huhtikuussa. Helmikuussa otettiin muiden alueellisten kauppakamareiden kanssa kantaa jäänmurtajahankintoihin. Lentoliikenteen kenttä- ja reittiverkosto oli puolestaan keskiössä kauppakamarin kannanotossa niin ikään helmikuussa. Suupohjan radalle myönnettiin kunnossapito- sekä suunnittelurahaa vuodelle 2023, mutta Väyläviraston ulostulo toukokuussa ja mahdollinen radan sulkeminen 2024, nosti radan tarpeellisuuden jälleen keskusteluihin ja vaikuttamistyön keskiöön.

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2024–2031, ja Pohjanmaan kauppakamari antoi siitä oman lausuntonsa helmikuussa.

Kauppakamari järjesti yhdessä VR:n ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin kanssa lounastilaisuuden Vaasa–Helsinki-välin henkilöliikenteen kehittämisestä 15.2. ja infotilaisuuden SAS:n, Finavian ja VASEKin kanssa, kun SAS avasi uudelleen Vaasa–Tukholma-reitin.

Pohjanmaan kauppakamarin aloitteesta toteutettiin koko länsirannikon kauppakamareiden ja Destian yhteisenä ponnistuksena selvitys läntisen Suomen tulevista teollisuusinvestoinneista ja niiden vaikutuksista liikenteeseen. Vuosikymmenen loppuun mennessä läntiselle teollisuusvyöhykkeelle on suunnitteilla yksityisiä investointeja 40 miljardin euron edestä. Investointien toteutuminen edellyttää liikenneinfraan mittavia satsauksia.

Selvitys julkaistiin kesäkuun alussa, ja se tuotti arvokasta, uutta tietoa liikenneinvestointien päätöksenteon tueksi. Selvitys sai laajan valtakunnallisen medianäkyvyyden, ja se noteerattiin Kauppalehden pääkirjoitusta myöten.