One boat, one world – Axoparin tie globaaliin menestykseen

Jan-Erik Viitala on perustajajäsen Axoparissa, jonka tavoitteena oli alun alkaenkin laajentuminen maailmanlaajuiseksi brändiksi.

Vielä kymmenen vuotta sitten Axopar Boats oli vain idea. Nyt yritys on Pohjoismaiden suurin venevalmistaja, joka tekee 190 miljoonan euron liikevaihtoa ja myy nopeakulkuisia, monikäyttöisiä veneitään ympäri maailman. Alusta asti suunta oli selvä: globaali kasvu oli ainoa vaihtoehto.

Jan-Erik Viitala laati ennen yhtiön perustamista 20 periaatetta, joista ei suostuisi tinkimään. Näiden pohjalta syntyi tarkka toimintasuunnitelma, joka sisälsi niin rahoituksen, kasvun kuin riskienhallinnankin. Jokainen kasvun vaihe oli tarkasti määritelty – ensin kotimarkkinat, sitten Pohjoismaat, lopulta Yhdysvallat ja laajentuminen maailmanlaajuiseksi brändiksi.

Asiakaspalautteen kuunteleminen oli keskeistä. Ensimmäisen sukupolven veneet toivat arvokasta tietoa, jonka pohjalta seuraavaa mallia paranneltiin heti.

– Tuotteen ydin on oltava kunnossa alusta asti. Kansainvälistyessä puutteet kostautuvat nopeasti, Viitala painottaa.

Menestyksen taustalla oli myös luotettavien jälleenmyyjien verkosto. Uuden brändin piti voittaa paikalliset markkinat nopeasti – ja se onnistui vain, kun tuote todella ratkoi asiakkaiden ongelmia.

Mutta haasteitakin riitti. Nopean kasvun keskellä sisäiset järjestelmät jäivät jälkeen. CRM-, ERP- ja muut tukijärjestelmät olisi pitänyt rakentaa aiemmin, jotta kasvu ei olisi kuormittanut organisaatiota niin paljon.

Muille kansainvälistymistä tavoitteleville yrityksille Viitala haluaa painottaa huolellista suunnittelua ja pohjarakenteiden hiomista jo ennen markkinoille menemistä. Varautuminen on eri asia kuin toteutus. Viitala toivoisi myös suomalaisilta yrittäjiltä enemmän rohkeutta. Tavoitteita ei saa alussa asettaa liian alas. Viimeisenä vinkkinä Viitala muistuttaa kriittisyyden tärkeydestä omaa tuotetta kohtaan. Menestystä tavoiteltaessa mitään ei saa jättää toivomisen varaan.

– Monet hyvät suomalaiset tuotteet eivät koskaan ylitä rajaa. Kyse on usein kulttuurista ja ihmisten rohkeudesta, ei niinkään tuotteen laadusta.

TEKSTI: Emmi Lehojärvi
KUVA: Axopar

Integritetspolicy
Österbottens handelskammare

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett effektivt och användarvänligt sätt. Cookies används bland annat för bästa möjliga användarupplevelse för och för att analysera vår trafik.

Nödvändiga kakor

Nödvändiga kakor finns på webbplatsen för användning och hantering av språkversioner och för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Tredjepartskakor

Tredjepartskakor används för besökarstatistik och för att spara användarens val.

Information samlas t.ex. in om:
- webbplatsens besökarstatistik
- val av webbläsare
- tillgängliga webbplatser och funktioner