Toimitusjohtajamme Paula Erkkilä kirjoittaa kolumnia Keskipohjanmaahan. Neljän viikon välein hän tarkastelee maailmaa ”kamarin ikkunasta”, kuten hän on palstansa nimennyt. Kolumneissaan hän tutkailee elinkeinoelämän ilmiöitä, työelämän trendejä ja kuumiakin puheenaiheita.
Kolumni julkaistiin Keskipohjanmaassa lauantaina 9.12.2023
Vanha viisaus kuuluu, että jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei ole sitä. Tämä pätee myös verkkokaupan tarjouksiin, joita varsinkin nyt joulun alla pyörii somessa jatkuvana virtana. Vaatteita, kenkiä ja elektroniikkaa pilkkahintaan – ostohousut jalkaan ja visa vinkumaan!
Moni luulee tekevänsä ostoksia suomalaisista verkkokaupoista. Sivut ovat usein suomenkielisiä ja .fi-loppuisia. Tilauksen tehtyään tai viimeistään sen saatuaan voi yllättyä. Toimitus tulee toiselta puolelta maapalloa ja saatu tuote on muuta kuin luvattiin. Tulee huijattu olo. Mutta jos tuote on sitä mitä pitikin, niin ei kai silla nyt ole niin merkitystä, mistä se alun perin lähettiin?
Vaikka kuluttajina arvostamme ilmaista lähetystä ja palautusta, niin esimerkiksi ilmaston näkökulmasta vaatteiden kuljettaminen edestakaisin on kestämätöntä. Toimitukset muodostavat kymmenen prosenttia tekstiiliteollisuuden päästöistä ja kun tuote palautetaan, logistiikan päästöt vähintään tuplaantuvat. Siinä missä Zalandon tuotteista puolet palautetaan, Verkkokauppa.comin palautusprosentti on vain yksi.
Suomessa verkkokaupan valvonta on tiukemmassa luupissa kuin vaikkapa Kiinassa. Kuluttaja voi luottaa siihen, että yritys ei omalla toiminnallaan tuhoa ympäristöä, kohtele työntekijöitään huonosti tai jätä hoitamatta veroja ja muita velvoitteitaan. Esimerkiksi Shein ja Alibaba eivät näytä välittävän vastuullisuudesta tippaakaan.
Meidän kuluttajien vastuullisuutta on suunnata ostot kotimaiseen verkkokauppaan. Ja sitä me enenevässä määrin teemmekin: Paytrailin tuoreen tutkimuksen mukaan 66 prosenttia vastanneista suomalaisista kertoi tehneensä ostoksia suomalaisista verkkokaupoista. Erityisesti nuoremmat ikäryhmät kertovat suosivansa paikallisia verkkokauppoja.
Syitä kotimaisen suosimiselle ovat halu tukea paikallista yrittäjää, tuttuus ja henkilökohtaisempi tunne. Kuluttajien arvovalinnat sykkivät myös työn tukemiselle; haluamme ostamalla auttaa luomaan työpaikkoja ja hyvinvointia Suomeen. Verkkokauppa lisäksi ostaa mittavasti varastointi- ja logistiikkapalveluita ja teettää ohjelmisto- ja verkkokehitystä Suomessa.
Mistä sitten voi saada varmuuden, että kauppa on kotimainen? Kyberviisas kuluttaja tarkistaa verkkokauppaa pitävän yrityksen nimen, katuosoitteen ja muut yhteystiedot. Jos näitä ei löydy, pitää hälytyskellojen alkaa soida. Täyttä varmuutta voi olla vaikea saada, ja tällöin kannattaa muistaa, että kivijalassakin palvellaan edelleen.