Se ei pelaa, joka pelkää

Tuomas Saikkonen on viettänyt merkittävästi aikaa Yhdysvaltojen maaperällä rakentaakseen tärkeitä verkostoja yhtiön laajentumisen tueksi.

Viisikymppinen perheyritys Vilpe, jonka tuotteet löytyvät valtaosasta suomalaisia koteja, on lähtenyt rohkealle kasvupolulle. Perinteisesti konservatiiviseksi mielletyllä rakennusalalla yritys haluaa murtaa rajoja – ja sen uusin innovaatio, pilveen liitetty älykattokonsepti, on herättänyt kiinnostusta myös maailman suurimmilla markkinoilla.

Kolme ja puoli vuotta sitten Euroopassa lanseerattu älykattoteknologia on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Euroopan markkinat toimivat ponnahduslautana, jossa tuote hiottiin valmiiksi ja myyntiargumentit saivat terävyyttä. Nyt katse on käännetty Atlantin taakse: Yhdysvaltoihin.

– Now or never, kuten amerikkalaiset sanovat, kuvaa toimitusjohtaja Tuomas Saikkonen päätöstä.

Yritys perusti ensimmäisen tytäryhtiönsä Yhdysvalloissa elokuussa, ja tavoitteena on rekrytoida kymmenen työntekijää jo alkuvuoteen mennessä. Myös tehtaan rakentamisen suunnittelu on aloitettu.

Yhdysvallat tarjoaa valtavat mahdollisuudet, mutta myös kovia haasteita. Markkinoille pääsy on vaatinut jo yli miljoonan euron panostukset ilman välittömiä tuottoja. Kalliit rekrytoinnit, juristien työ ja verkostojen rakentaminen tekevät sisäänpääsystä raskaan. Toisaalta projektit ovat moninkertaisesti suurempia kuin Euroopassa.

– Se maksaa enemmän kuin mitä ajattelisi, mutta ilman riskejä ei voi saavuttaa mitään suurta, toimitusjohtaja toteaa.

Vuosien määrätietoinen valmistelu, messukäynnit ja verkostojen rakentaminen ovat nyt kantamassa hedelmää. Tärkeitä tukipilareita matkalla ovat olleet esimerkiksi Select USA -tapahtuma sekä eri osavaltioiden talouskehitysorganisaatiot. Yhteyksien rakentaminen on osoittautunut ratkaisevaksi: yritys on päässyt keskustelemaan jopa senaattorien kanssa.

Yksi tärkeimmistä opeista on ollut sopeutua paikalliseen hintatasoon ja rohkaistua hinnoittelemaan tuotteet kunnolla.

– Tuplatkaa hinnat, kuuluu toimitusjohtajan neuvo muille amerikkalaisille markkinoille tähtääville.

TEKSTI: Emmi Lehojärvi
KUVA: Sami Pulkkinen

Integritetspolicy
Österbottens handelskammare

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett effektivt och användarvänligt sätt. Cookies används bland annat för bästa möjliga användarupplevelse för och för att analysera vår trafik.

Nödvändiga kakor

Nödvändiga kakor finns på webbplatsen för användning och hantering av språkversioner och för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Tredjepartskakor

Tredjepartskakor används för besökarstatistik och för att spara användarens val.

Information samlas t.ex. in om:
- webbplatsens besökarstatistik
- val av webbläsare
- tillgängliga webbplatser och funktioner