Till Österbottens handelskammarområde planeras investeringar på cirka 20 miljarder euro fram till början av 2030-talet. Den exportdrivna industrin i regionen behöver förutsägbar reglering, smidig beskattning och en investeringsfrämjande verksamhetsmiljö – utan onödig byråkrati. Handelskammaren bedriver aktivt påverkansarbete för att stärka regionens attraktionskraft och konkurrenskraft, och deltar i imagebyggande genom att lyfta fram ett internationellt, mångsidigt och växande näringsliv som lockar både kompetens och nya investeringar.
Under våren har investeringar, tillväxt, export och internationella relationer varit centrala teman i verksamheten. Den engelskspråkiga Coastline-publikationen som publicerades i mars ger en aktuell överblick över regionens näringsliv, förnybar energi och vätgasekonomi. Tidningen lyfter även fram internationella experters erfarenheter av Finland samt regionens attraktionsfaktorer i den globala konkurrensen. Bland företagsartiklarna finns både stora etablerade företag och växande tillväxtbolag representerade.
Tillväxttemat syns i många sammanhang
Vårens CB-tidning hade tillväxt som tema – ur både företagens och nationalekonomins perspektiv. Tillväxt har främjats bland annat genom stöd till uppstarten av Botnia Ventures samt genom marknadsföring av Next Level Growth Challenge-tävlingen, som syftar till att accelerera tillväxten hos regionens små och medelstora företag. Tillväxttemat lyftes också fram i flera av Paula Erkkiläs vårkolumner.
Export och handelspolitik i centrum
Till följd av USA:s nya administration och president Trumps nyckfulla tullpolitik har export och handelspolitik blivit heta diskussionsämnen under årets början. Handelskammaren har tagit en starkare roll i exportfrågor genom att kartlägga medlemsföretagens internationella verksamhet och lyfta fram exporttemat i sitt månatliga nyhetsbrev. I samband med vårens Business Panel ställdes tilläggsfrågor kring geopolitiska möjligheter och hot, för att bättre förstå företagens aktuella exportläge.
Handelskammarens stärkta exportkompetens har lett till ökat intresse från media. Senast intervjuades Paula Erkkilä av Yle under första veckan i juni angående utrikeshandelstatistiken för 2024, som Tullen publicerade veckan innan.
Internationellt samspel och påverkan
Arbetet med att öka regionens synlighet och attraktionskraft omfattar även att ta emot och möta utländska delegationer. Under årets första månader har regionens näringsliv och särdrag presenterats vid möten med bland andra USA:s ambassadör i Finland och hederskonsuler, samt ambassadörerna från Japan, Ungern, Indien, Storbritannien och Sverige. Även en delegation från koreanska energi- och affärstidningar har besökt regionen.
Vårens Business Panel genomfördes i april, och resultaten publicerades i ett öppet webbevenemang. Den information som samlas in genom enkäten utgör ett centralt verktyg i handelskammarens påverkansarbete – tack till medlemsföretagen för ert deltagande och värdefulla insikter.
Vid vårens Energi- & klimatseminarium diskuterades Finlands industripolitik och dess påverkan på hållbar tillväxt och konkurrenskraft – samma teman som varit genomgående i handelskammarens hela vårverksamhet.
Under våren har handelskammaren också varit aktiv i flera andra aktuella frågor. Vi har överlämnat ett brev om behovet av att förändra tillståndsprocesserna för produktionsanläggningar för förnybar energi, tagit ställning till hur strejkvågen påverkar företagen och nationalekonomin samt medverkat i att ordna informationstillfällen om affärsmöjligheterna kring Arctials aluminiumfabrik för företag i regionen. Handelskammaren har även reagerat på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas planer på att avveckla sitt kontorsnätverk och föreslagit en lösning – denna diskussion fortsätter nu i samarbete med myndigheten.