Toimitusjohtajamme Paula Erkkilä kirjoittaa kolumnia Keskipohjanmaahan. Neljän viikon välein hän tarkastelee maailmaa ”kamarin ikkunasta”, kuten hän on palstansa nimennyt. Kolumneissaan hän tutkailee elinkeinoelämän ilmiöitä, työelämän trendejä ja kuumiakin puheenaiheita.
Kolumni julkaistiin Keskipohjanmaassa lauantaina 8.6.2024
Olitkos sieltä Kouvolasta? Olen melkoisen monta kertaa vuosien varrella saanut korjata, että ei kun Kokkolasta. Ihmiset näyttävät sekoittavan yllättävän usein nämä kaupungit, vaikka ne sijaitsevatkin lähes 500 kilometrin päässä toisistaan, toinen lännessä meren rannalla ja toinen lähellä itärajaa sisämaassa. Suomen kartta on monella meistä hutera.
Jos saisit valita, ottaisitko turvallisen kotipesän vai laajemman horisontin? Näillä sisäänheittosloganeilla kaupunkeja tuodaan esille. Voin olla jäävi, mutta kyllä Kokkola vetää dynaamisuudessa pisteet kotiin. Kuitenkin näissä alle viidenkymmenen ja sadantuhannen asukkaan kaupungeissa haasteena on, että niiden on äärivaikea jäädä mieleen. Osin kai siksi sekoitammekin ne toisiinsa.
Tuhannen taalan kysymys on se, miten nousta hajuttomuudesta ja mauttomuudesta ylemmälle sarjatasolle? Maamme on täynnä toinen toistaan tavallisempia paikkakuntia. Sellaisia, joissa on töitä, joissa on hyvä asua, joista löytyy palveluita ja joista pääsee helposti pois. Mutta niitä, joissa on jotenkin siistiä asua – niitä ei olekaan kovin montaa. Ja niitä, joissa on iso imu, vielä vähemmän.
Tämän ympärille on muodostunut bisnes, joka ei ensimmäisenä muutosneuvotteluita käy. Suomessa on sadoittain ihmisiä, jotka työkseen miettivät paikan henkeä, veto- ja pitovoimaa ja brändäystä. Isot rahat liikkuvat siellä, missä ihmisiä koitetaan jallittaa muuttamaan juuri meidän kaupunkiimme tai kuntaamme. Niin Kokkolassakin.
Reilu vuosi sitten suolasin Kokkola Works -kampanjan kädenlämpöisenä. Nyt käynnissä oleva jatko-osa on hersyvä. Aidosti riemastuin, kun näin ensimmäisen videon. Tekijät olivat onnistuneet, vaikka osin kampanjan synnyttäminen tapahtui onnellisten tähtien alla. Niclas Pohjolaa parempaa valintaa ei olisi voinut löytyä. Pohjolan Putous-voitto on tuonut kampanjalle kiinnostavuutta, jota ei rahalla saa.
Videoissa Pohjola menee oikeisiin töihin. Ei se ole sen ihmeempää, kuin tuut vaan tänne ja kaikki kyllä järjestyy. Oot ihan vaan oma ittes. Näinhän se menee. Töitä Kokkolassa on, puolisollekin. Lisäksi tarvitaan toki sopiva asunto, mahdollisesti päivähoitopaikka ja lähikoulu sekä hyvät harrastusmahdollisuudet. Moni kaipaa myös tunnetta, että ympärillä tapahtuu ja järjestetään monenlaista häppeninkiä. Ainakin näin kesäaikaan tämäkin on erinomaisen hyvin hoidossa.
Loppu onkin meidän jokaisen kokkolalaisen käsissä. Miten otamme uudet tulijat vastaan, millaisen ilmapiirin, paikan hengen onnistumme luomaan? Jos Pohjolalta kysyy, huonointa Kokkolassa on se, että lämpiämme hitaasti ja silloinkin sisäänpäin. Emme kai?