Hänt i kammaren hösten 2025: Trafik och logistik

Maakuntakenttien lentoliikenne nousi taas valtakunnallisen keskustelun keskiöön. | Landskapsflygen hamnade åter i centrum för den nationella debatten.

Regionens konkurrenskraft bygger på smidig tillgänglighet samt på pålitliga, utsläppssnåla och trygga förbindelser till omvärlden. Företagens mångsidiga transportbehov förutsätter fungerande väg-, sjö-, järnvägs- och flygtrafik. I handelskammarområdet finns det största antalet kommersiella hamnar i Finland, och dessa är också viktiga för försörjningsberedskapen.

Handelskammaren förde fram näringslivets synpunkter vid de österbottniska landskapens trafikdag i Seinäjoki i början av oktober. Handelskamrarna lyfte också fram sina viktigaste trafikprojekt, och från Österbottens handelskammarområde betonades bland annat utvecklingen av hamnarna, riksväg 8 samt på längre sikt en fast förbindelse över Kvarken.

I början av hösten lyfte tidningen Talouselämä upp landskapsflygen och deras kostnader för skattebetalarna i centrum för den nationella debatten. På initiativ av Österbottens handelskammare gick tio handelskammare gemensamt ut och tog ställning för landskapsflygen. Ställningstagandet fick exceptionellt stor synlighet: det publicerades i nästan 30 medier runtom i Finland, bland annat i Helsingin Sanomat.

Mot slutet av året kom också goda nyheter, då Finnair först meddelade att bolaget utökar antalet avgångar mellan Helsingfors och Vasa samt inför en ny avgång till Umeå under sommarsäsongen 2026. Även SAS meddelade att bolaget ökar kapaciteten på rutten Vasa–Stockholm från slutet av mars 2026. Antalet avgångar ökar från sex till elva per vecka.

Under hösten har vi också lyft fram övriga trafikslag och arbetat för att förbättra deras funktionalitet. Vi har träffat representanter för VR för att diskutera utvecklingsbehoven inom person- och godstrafiken på järnväg, samt deltagit i strategiarbetet för Stambanan 2060 och i planerings- och behovsarbetet kring Aaltobanan som förbinder kusten. Dessutom har vi deltagit i Hamndagarna i Karleby där man gick igenom nuläget och framtidsutsikterna för Finlands hamnar, samt medverkat i Riksväg 3-seminariet och i flera andra evenemang och diskussioner som berör tillgänglighet.

Vid sidan av enskilda projekt och trafikslag har handelskammarens arbete alltid ett bredare perspektiv på hela trafiksystemet. Under årets andra hälft har arbetet med den regionala trafiksystemplanen för Mellersta Österbotten varit aktuellt — handelskammaren har först kommenterat planen och därefter gett ett utlåtande om den.

Lobbying för kunnig arbetskraft under hösten 2025

Lobbying för attraktionskraft och investeringar under hösten 2025

 

Integritetspolicy
Österbottens handelskammare

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett effektivt och användarvänligt sätt. Cookies används bland annat för bästa möjliga användarupplevelse för och för att analysera vår trafik.

Nödvändiga kakor

Nödvändiga kakor finns på webbplatsen för användning och hantering av språkversioner och för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Tredjepartskakor

Tredjepartskakor används för besökarstatistik och för att spara användarens val.

Information samlas t.ex. in om:
- webbplatsens besökarstatistik
- val av webbläsare
- tillgängliga webbplatser och funktioner