Österbottens kustregion stärker sin position inom vätgasekonomi, förnybar energi och betydande investeringar.
Ett nytt nummer av Coastline har nu publicerats, och magasinet presenterar som vanligt näringslivet, företagen och aktuella investeringar i Österbotten. Den engelskspråkiga tidningen ges ut vartannat år av Österbottens handelskammare och den ger en bred översikt över regionens exportdrivna ekonomi och företagslandskap. Coastline har etablerat sig som ett centralt verktyg för regionmarknadsföring, som gör det möjligt för företag att kommunicera sin expertis och sina investeringsprojekt till internationella samarbetspartners.
– Våra företag är kända för sina högkvalitativa, hållbara och innovativa lösningar. Coastline är ett effektivt sätt att presentera denna expertis för världen, säger Paula Erkkilä, verkställande direktör för Österbottens handelskammare.
Vätgasekonomin och investeringar skapar nya möjligheter
Tidningens huvudteman i år är vätgas och investeringar. Regionens exportföretag har i årtionden varit pionjärer inom hållbar teknologi och trots den allmänna ekonomiska osäkerheten som råder för tillfället kan man se att samma utveckling nu fortsätter inom vätgasekonomi och förnybar energi.
– Företagen i Österbotten är starkt engagerade i energiomställningen och utvecklingen av vätgasekonomin. Även om den nuvarande globala situationen medför osäkerhet och kan påverka tidtabellen för vissa projekt, så är riktningen fortfarande tydlig. Vår region kommer på sikt att få betydande investeringar, och vissa projekt är redan i gång, konstaterar Erkkilä.
Finland siktar på att bli Europas ledande vätgasekonomi och att producera minst 10 procent av hela kontinentens vätgasbehov. Denna ambition stöds av ren och förmånlig el, ett stabilt samhälle och en stark teknologikompetens. Österbottens kust, där landets största vindkraftsområden finns, är en central aktör i denna utveckling.
Finlands attraktionskraft lyfts fram
I Coastline presenteras både globala storföretag och lovande tillväxtbolag. Dessutom ger internationella experter sin syn på Finland och tidningen gör en djupdykning i varför Finland för sjunde året i rad rankas som världens lyckligaste land. Vidare innehåller Coastline ett omfattande informationspaket om Finlands natur, näringsliv och unika styrkor.
Österbottens handelskammare har gett ut Coastline sedan 1988. Tidningen prodcueras av den digitala kommunikationsbyrån Morgan Digital. Upplagan är 8 000 exemplar, och distributionen sköts huvudsakligen av de företag och organisationer som presenteras i tidningen. Tidningen finns också tillgänglig online på www.coastline.fi.