Nya Coastline har publicerats – hållbarhet som röd tråd

Den engelskspråkiga tidskriften Coastline har utkommit med ett nytt nummer. Tidskriften berättar om affärslivet och olika fenomen på den österbottniska kusten. Coastline är en unik regionmarknadsföringsprodukt i Finland i och med att företagen som medverkar själva finansierar tidningen. Coastline har befäst sin position som ett skyltfönster och visitkort för kunnandet och företagarandan i Österbotten och Mellersta Österbotten.
Inom samma pärmar kan man läsa om såväl framgångshistorier från affärslivet som kunnandet inom flera olika branscher. Huvudmålgrupp för Coastline är internationella affärskontakter, och tidningen är ett utmärkt verktyg för att marknadsföra både företagen och hela regionen.

– Vi är stolta över att vi igen har en högklassig och aktuell tidskrift, som kan användas över hela världen för att berätta om vår unika region och alla framgångsrika företag som finns här. Vår region har en mycket exportinriktad profil och de kommande miljardinvesteringarna kommer att höja exportandelen ytterligare, säger vd Paula Erkkilä från Österbottens handelskammare.

Temat för det färska numret av Coastline är affärslivet hetaste ämne just nu, nämligen hållbarhet och företagsansvar. Finland och finska företag har klarat sig utmärkt i internationella jämförelser när det gäller olika delområden inom företagsansvar.

– Företagens syn på hållbarhet har på kort tid blivit alltmer strategisk, målmedveten och organiserad. Allt fler företag ser hållbarhetsarbete som en investering snarare än en kostnad. På handelskammarens område finns väldigt många företag som tar hållbarhet på stort allvar och för den som läser Coastline blir det klart att en investering i Finland och Österbotten är en investering i hållbarhet, säger handelskammarens direktör Mikael Hallbäck.

Förutom det österbottniska företagslivet berättar Coastline också om det unika batterikluster som håller på att växa fram i regionen. Dessutom får läsarna ta del av en hel del fakta om Finland och Österbotten samt lättsammare ämnen såsom finländarnas kärlek till ishockey, hälsofördelarna med vinterbad samt allemansrätten och bärplockning.

Coastline har kommit ut sedan år 1988. Utgivare är Österbottens handelskammare och för produktionen svarar kommunikationsbyrån Morgan Digital. Tidningen har en upplaga på 8000 exemplar och den distribueras främst av de företag och organisationer som medverkar. Artiklarna kan också läsas digitalt på www.coastline.fi.