Österbottniska företag i täten i klimatarbetet

Handelskamrarnas enkät

Företag inom Österbottens handelskammarområde har genomfört klimatåtgärder snabbare än resten av landet. Antalet företag som har satt upp utsläppsminskningsmål och beräknat sitt koldioxidavtryck har ökat tydligt under de senaste två åren. Den klimatenkät som handelskamrarna genomförde i april visar att österbottniska företag har tagit ett tydligt försprång jämfört med företag i övriga Finland.

Företagen i Österbotten och Mellersta Österbotten har tagit stora kliv i sitt klimatarbete. Bland respondenterna i Österbottens handelskammarområde har 57 procent av företagen satt upp utsläppsminskningsmål. Det är en klart större andel än riksgenomsnittet, som ligger på 44 procent. Utvecklingen har varit betydande – i motsvarande undersökning år 2023 hade endast 40 procent av företagen i området dessa mål. [bild 1]

Skillnaderna syns också i antalet företag som har beräknat sitt koldioxidavtryck och koldioxidhandavtryck. 52 procent (2023: 36 %) av företagen i området har beräknat sitt koldioxidavtryck (utsläppen från den egna verksamheten), jämfört med endast 45 procent på nationell nivå. [2] Koldioxidhandavtrycket (klimatfördelar av produkterna eller tjänsterna) har beräknats av 37 procent (2023: 22 %) i området, medan endast 24 procent av företagen i hela landet gjort detsamma. [3]

– Hållbarhetsåtgärder stärker företagens konkurrenskraft och långsiktiga tillväxt, och hjälper till att hantera kostnader, sammanfattar Österbottens handelskammares verkställande direktör Paula Erkkilä klimatåtgärdernas nytta.

När företagen ombads välja orsaker till att klimatåtgärder uteblivit helt eller att de har blivit oväsentliga, svarade 53 procent av företagen i Österbotten att frågan inte är relevant – eftersom klimatåtgärder redan genomförs aktivt i deras företag. Denna andel var 14 procentenheter högre än riksgenomsnittet. I hela landet uppgav 9 procent att klimatåtgärder inte är viktiga för deras företag – medan ingen av de österbottniska respondenterna ansåg att klimatåtgärder saknar betydelse för dem. [4]

Hållbarheten den viktigaste drivkraften

I Österbotten och Mellersta Österbotten angav nästan tre fjärdedelar (73 %) av företagen att klimatåtgärder är en del av företagets hållbarhetsstrategi – den klart vanligaste orsaken till att åtgärderna vidtas. Vart tredje (33 %) företag uppgav att de genomför klimatåtgärder på grund av företagskundernas krav. Den tredje vanligaste orsaken var att klimatåtgärder förstärker företagets rykte – 29 procent svarade detta. De två första orsakerna motsvarar också resultat på nationell nivå, men i hela landet var klimatåtgärdernas ekonomiska lönsamhet den tredje vanligaste orsaken. [5]

I utredningen frågade man också hur USA:s nya presidents svala inställning till klimatåtgärder samt EU:s lättnader i hållbarhetsregleringen påverkar företagens klimatarbete. Ingendera hade någon större effekt på företagens klimatåtgärder i vårt område.

Klimatåtgärder skapar även utmaningar

Endast var tionde företag i Österbotten ansåg att klimatåtgärder varken är nödvändiga eller en konkurrensfördel. Nationellt tillskrevs klimatåtgärder klart mindre betydelse – nästan var tredje (32 %) av respondenterna i hela landet ansåg dem varken nödvändiga eller en konkurrensfördel. [6]

– Klimatåtgärdernas betydelse betonas på internationella marknader. Österbottniska företag förstår att man utan dem inte hänger med i konkurrensen. Här syns tydligt vår starka exportinriktning, konstaterar Österbottens handelskammares direktör Mikael Hallbäck.

Förväntningarna på klimatåtgärdernas ekonomiska lönsamhet har inte helt infriats. I undersökningen för två år sedan ansåg 30 procent att klimatåtgärder är lönsamma för företaget, medan motsvarande andel i år var 24 procent. [5] 44 procent ansåg att åtgärderna är ekonomiskt lönsamma på lång sikt, och 16 procent redan på kort sikt. [7]

I området uppgav drygt en femtedel (21 %) av företagen att klimatåtgärder driver upp kostnader för dem. [7]
– Framför allt i små företag väcker den ökade rapporteringsbördan och de tillhörande kostnaderna oro, sammanfattar Erkkilä.

Klimatenkätens resultat i bilder

KLIMATENKÄTEN – FAKTA
  • Enkäten genomfördes 8–14 april 2025 som en e-postenkät
  • Målgruppen var medlemsföretag i Finlands handelskammare
  • 1073 respondenter från olika branscher och regioner i Finland
  • 68 svar kom från Österbottens handelskammares område
  • Föregående motsvarande enkät genomfördes 2023.
Integritetspolicy
Österbottens handelskammare

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett effektivt och användarvänligt sätt. Cookies används bland annat för bästa möjliga användarupplevelse för och för att analysera vår trafik.

Nödvändiga kakor

Nödvändiga kakor finns på webbplatsen för användning och hantering av språkversioner och för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Tredjepartskakor

Tredjepartskakor används för besökarstatistik och för att spara användarens val.

Information samlas t.ex. in om:
- webbplatsens besökarstatistik
- val av webbläsare
- tillgängliga webbplatser och funktioner