Publicerad på Vasabladet och Österbottens tidning 10.10.2025.
”In God we trust. All others must bring data.” Det här odödliga citatet av den avlidne amerikanske statistikern William Edwards Deming hördes igen förra veckan – den här gången inför 7500 businessfrälsta i Mässcentret i Helsingfors under Nordic Business Forum. NBF har vuxit till Nordens största affärsevenemang där talarna är som rockstjärnor. Biljettpriserna börjar på några hundra euro och kan stiga till flera tusen. Få betalar dock ur egen ficka.
Vad får företag att satsa på detta – och på andra, mindre businessseminarier? Skälen är många: brandimage, FOMO-fenomenet (Fear of Missing Out), att engagera och belöna medarbetare. Det sistnämnda syns tydligt i Instagram-inlägg med VIP-pass, stämningsfulla bilder och klingande champagneglas. Kanske var syftet inte heller mer än att ha roligt. Men borde det vara det? Företag kan själva bestämma vad de vill använda sina pengar till – och allt behöver inte alltid vara rationellt.
Evenemangens nytta är oerhört svår att mäta. I affärsvärlden talas det ofta om avkastning på investerat kapital, ROI. Borde man också räkna ut ett eget ROI för evenemang, return on inspiration? Inspiration förvandlas inte till euro genast, men kan sätta i gång en process som leder till nya idéer och affärer.
Ofta räcker det med en enda genuin insikt, kontakt eller idé från ett evenemang. Allt annat – slagkraftiga citat, gratis dryckesflaskor och selfies med stjärnor – är bonus. För många räcker den personliga uppfyllelsen av att se en tankeledare man beundrar. Men ur arbetsgivarens perspektiv får man inte alltid något ut av det.
Jag har i år funderat mycket på speakerbranschen och kändiskulturen. Ju längre bort från huvudstadsregionen man kommer, desto mer verkar man tro att publiken bara rör sig för stora namn. Och ändå har jag flera gånger blivit frustrerad, till och med irriterad, över att de TV-bekanta inte haft särskilt mycket att ge eller inte gjort sin hemläxa ordentligt – fakturera har de dock säkert kunnat desto bättre.
Bra talare finns även närmare. Förra veckan ordnades VoimaNaiset-seminariet i Jakobstad, som samlade 250 deltagare och var ett av regionens största avgiftsbelagda businessevenemang. Det bygger på äkta möten och litar på lokal dragningskraft. Evenemanget visade tydligt att det också här finns talare med budskap, story och karisma som bär även på en stor scen.
NBF och VoimaNaiset bildar en intressant kontrast. Det ena är stort, internationellt och brandat. Det andra lokalt, varmt och mänskligt. Båda har sin plats. Men man kan fundera på vilket som lämnar det djupare intrycket: rockglitter eller äkta närvaro? På ett megastort evenemang kan man skapa ett brett men ytligt nätverk. På ett mindre kan en meningsfull relation födas.
Kanske mäts värdet till slut i vad du verkligen tar med dig hem. Är det inspirationen som tänder en ny tanke, eller partnern som leder till samarbete – eller bara känslan av att det var kul? För stora pengar får man ofta en stor show. Men den verkliga effekten uppstår först när lamporna slocknar och vardagen fortsätter.