Österbottens handelskammares Eat Out-kampanj får en ny arrangör när det karlebybaserade företaget Kipinä Event Oy tar över rodret från och med sommaren 2025. Fokus för kampanjen flyttas allt tydligare till att stärka deltagande restaurangers brand och synlighet.
– Jag är glad att den redan traditionella Eat Out-kampanjen får fortsättning i kunniga händer. Förhoppningsvis blir allt fler inspirerade att gå ut och äta – precis som namnet antyder – och upptäcka regionens mångsidiga restaurangutbud, säger Teea Pietilä, ordförande för handelskammarens utskott för regional livskraft och vd för Visit Kokkola.
Starka rötter – nya friska vindar
Eat Out har ordnats i sju somrar i Karleby- och Jakobstadsregionen. Syftet har varit att uppmuntra både lokalbefolkning och turister att besöka områdets restauranger och kaféer. Evenemanget har arrangerats av Österbottens handelskammares utskott för regional livskraft i Karleby-Jakobstad, och har utvecklats i dialog med restaurangerna. Under åren har man bland annat prisat den trivsammaste terrassen, bästa kundbetjäningen, bästa maträtten och bästa service.
– Med en ny arrangör uppdateras konceptet till dagens behov, och de deltagande restaurangerna får ännu mer synlighet. Kampanjen har alltid fungerat över geografiska gränser i Karleby- och Jakobstadsregionen – och det är fint att den fortsätter på samma sätt, säger Emilia Lidsle, marknadsföringskoordinator vid handelskammaren och sekreterare för utskottet.
Eat Out 2025 – Bygg ditt restaurangbrand i ett nytt koncept
Eat Out 2025 lyfter fram restaurangernas styrkor och genuina berättelser. Målet är att skapa långsiktigt brandvärde för restaurangerna – och på sikt utvidga kampanjen till nya områden. Kampanjen är avgiftsbelagd, och restaurangerna som deltar får tillgång till videoproduktion, foto samt skräddarsytt innehåll för sociala medier och betald annonsering under sommaren. Det producerade materialet blir kvar som restaurangens egen tillgång.
Erica Roiko, vd för Kipinä Event, säger att hon älskar god mat och inspireras av stämningsfulla restauranger och spännande företagarberättelser. Hon konstaterar att restaurangvardagen ofta är så praktisk att det inte finns tid för djupare brandmarknadsföring – och det är just där Kipinä Event vill hjälpa till.
– Människor älskar berättelserna bakom företagen. Att lyfta fram företagets värderingar på ett stilfullt och modernt sätt skapar djuphet och fastnar i minnet. Berättelserna stannar kvar i människors medvetande i flera år och för restaurangen närmare kunden. Alla företag strävar efter minnesvärd marknadsföring – och det är där Eat Out vill stötta. Yrkesstolthet och bra kundbetjäning signalerar kvalitet och skapar konkurrensfördelar – det är dessa värderingar vi vill lyfta fram. Jag är glad att vi får fortsätta det viktiga arbetet som handelskammaren påbörjat för att öka restaurangernas synlighet i regionen, säger Roiko.
Kampanjen genomförs huvudsakligen i sociala medier under juni–augusti. Tio restauranger väljs till ett mer omfattande production av brandmaterial, och samarbetspartner samlas in under april månad. Dessutom erbjuds lättare synlighetspaket.
För mer information:
Erica Roiko, vd, Kipinä Event Oy, erica.roiko [at] kipinaevent.fi, 045 351 5481
Emilia Lidsle, marknadsföringskoordinator, Österbottens handelskammare, emilia.lidsle [at] chamber.fi, 044 491 0077