Kuluttajat nostivat Dermoshopin suuren verkkokauppakyselyn huipulle Zalandon, Amazonin ja H&M:n seuraan. ”Ajattelemme ja toimimme asiakas edellä”, Suvi Markko selittää suosiota.
I en stor undersökning av näthandel lyfte konsumenterna upp Dermoshop till toppen bland Zalando, Amazon och H&M. ”Vi sätter kunden främst i vårt sätt att tänka och agera”, ger Suvi Markko som förklaring till populariteten.
Punaraitaisiin laatikoihin pakatut joulukalenterit tuovat mieleen karkkikääreen. Niitä poimitaan hyllyistä ja pakataan innokkaille joulunodottajille jo täyttä päätä, vaikka haastattelua tehtäessä kalenterit ovat olleet myynnissä vasta vuorokauden.
Joulu on Dermoshopin kulta-aikaa. Kosmetiikka-alan yrityksen liikevaihdosta kolmannes tehdään joulukaupassa eli käytännössä 50 päivän aikana. Silloin Korsnäsissä sijaitsevien toimitilojen varastossa käy kuhina.
– Tarvitsemme lisätyövoimaa niin paljon, että henkilöstömäärä melkein tuplaantuu loppuvuonna, kertoo Dermoshopin toimitusjohtaja Suvi Markko.
Nopeita trendejä seuraavalla alalla
tuotekehitykseltä vaaditaan paljon.
Pelkästään joulumarkkinoille
tuodaan kymmeniä uutuuksia.
Asiakas tietää
Dermosil-tuotteet ovat olleet suomalaisten iholla vuodesta 1988.
Aivan ensimmäistä ihoystävällistä voidetta markkinoitiin aluksi sairaalakäyttöön. Pian kuitenkin huomattiin, että sairaalan henkilökunta ihastui Dermosil Original Ihonhoitovoiteeseen niin paljon, että halusi tilata sitä kotikäyttöön. Vähitellen yhteistilaukset levisivät muuallekin, ja vähitellen Dermosil-tilaus yhdisti työporukoita, harrastusrinkejä ja perhepiirejä.
– Asiakkaiden yhteisöllisyys on ainutkertaista. He auttavat toisiaan ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään verkkokaupassamme, Suvi Markko huomauttaa.
Tässä on yksi Dermoshopin vahvuus: kun uusi asiakaslehti ilmestyy, sitä selaillaan yhdessä ja pohditaan, mitkä tuotteet kullekin sopisivat.
– On todella voimakas suositus, kun ystävä sanoo, että juuri sinulle voisi sopia esimerkiksi tämä voide tai meikkituote.
Nopeita trendejä seuraavalla alalla tuotekehitykseltä vaaditaan paljon. On pystyttävä tarjoamaan riittävästi vaihtoehtoja unohtamatta vanhoja suosikkituotteita. Tällä hetkellä tuotenimikkeitä on nelisensataa, ja uusia syntyy koko ajan.
– Pelkästään joulumarkkinoille tuodaan kymmeniä uutuuksia.
Bland höjdarna
Andelen gruppbeställningar står för nästan hälften av Dermoshops alla beställningar. I samband med förnyandet av webbutiken blev också de digitala gruppbeställningarna ännu enklare.
Kontaktpersonen bjuder in gruppens medlemmar till beställningen via en länk och sedan fyller var och en i de produkter som man önskar.
Enligt Postens stora undersökning av näthandel sker vart tredje köp av skönhets- eller hälsoprodukter på nätet, och i allt större utsträckning från en mobil enhet. Det ska vara lika enkelt att beställa produkter via telefonen som via bordsdatorn.
– Teknologin är viktig men den får inte avleda uppmärksamheten från själva produkten eller tjänsten. Konceptet måste tilltala och produkterna måste vara förstklassiga. Vi ser till att sätta kunden främst i vårt sätt att tänka och agera, säger Markko.
Utvecklingsarbetet har burit frukt. I Postens nyaste stora undersökning av näthandel röstade konsumenterna in Dermoshop bland de tio bästa nätbutikerna. På samma lista fanns flera globala giganter inom näthandeln såsom Zalando, Amazon och Ebay. Bland de finländska nätbutikerna fick Dermoshop tredje mest röster.
Resultaten visar att även företag från Österbotten kan nå toppen inom näthandel genom konsekvent och målmedvetet arbete.
– Vi är den enda nätbutiken inom kosmetikbranschen som finns bland de tio främsta, så även i det avseendet känns resultatet jättebra.
Nopea muutos
Dermoshop aloitti verkkokaupan jo vuonna 1996. Silloin internet oli vasta tuloillaan tavallisen suomalaisen arkeen. Suvi Markko muistelee, millainen kosketus hänellä tuohon aikaan oli verkkoon.
– Olin lukiolainen, ja meillä oli uusi hieno koulu tietokoneluokkineen. Siellä erillisessä lukitussa kopissa oli tietokone, jolla pääsi nettiin. Siitä on tultu aikamoinen matka tähän mobiiliaikaan.
Vuonna 2007 yhtiö teki strategisen päätöksen keskittyä täysillä verkkokauppaan. Nyt yrityksen vuotuinen verkkomyynti vastaa noin sadan kivijalkaliikkeen myyntiä.
– Noin 27 miljoonan euron liikevaihdostamme suurin osa tulee Suomen markkinoilta. Viro, Venäjä ja Ruotsi ovat kasvavia markkinoita, Suvi Markko kertoo.
TEKSTI | TEXT: NADIA PAAVOLA
KUVAT | BILDER: SAMI PULKKINEN, DERMOSHOP
ÖVERSÄTTNING: MICAELA LINDAHL-PALMROOS