Päivä johtajana avasi oven kesätyöpaikkaan

Kuva | Foto: Arja Haikola

Päivä johtajana -kampanja toi viime vuonna yhteen pietarsaarelaisen OSTP Finlandin toimitusjohtaja Thomas Petterssonin sekä häntä päivän ajan seuranneen lukiolaisen Zacharias Åstrandin.

– Kun ensimmäisen kerran kuulin kampanjasta, ajattelin heti, että kunpa vastaava olisi ollut jo silloin kun itse olin lukiossa, Thomas Pettersson naurahtaa.

– Halusin lähteä mukaan ja antaa jollekin nuorelle mahdollisuuden nähdä, mitä aitojemme sisäpuolella tapahtuu. Satsaamme mielellämme paikalliseen näkyvyyteen, sillä haluamme, että yrityksemme näkyy siellä, missä tuleva henkilöstömmekin on.

OSTP:llä arvostetaan osaavia työntekijöitä, ja Pettersson kuvaileekin henkilöstöä yrityksen tärkeimmäksi resurssiksi.

– Tekniikka ja materiaalit kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti, ja niitä voi kuka tahansa hankkia rahalla. Pätevä ja motivoitunut henkilöstö on se, jolla yritys erottautuu, uskoo Pettersson.

Zacharias Åstrand haki mukaan kampanjaan, sillä yrittäminen ja talousasiat kiinnostavat. Tulevan kevään abiturientti haaveileekin kauppatieteen opinnoista Helsingissä tai Tukholmassa.

– OSTP ei ollut aiemmin minulle yrityksenä tuttu, mutta otin tutustumispaikan mielenkiinnolla vastaan. Olin viime vuonna ainoa kampanjaan mukaan hakenut nuori Pietarsaaresta, ihmettelee Åstrand.

Mieleenpainuvia kokemuksia

Kampanjaan osallistuminen voi avata yllättäviä ovia. Zacharias Åstrandille päivä poiki ensin kesätyöpaikan ja sen jälkeenkin työsuhde on jatkunut kiireapulaisen roolissa.

– Oli helppo palkata kesätyöntekijäksi nuori, johon olimme jo tutustuneet kampanjan merkeissä, Pettersson kertoo.

– Uskon, että ylipäätään yrityksissä ollaan varmasti kiinnostuneita tyypeistä, jotka eivät arastele haasteisiin tarttumista.

Åstrandille kesätöiden aloittaminen tutussa yrityksessä oli helppoa ja henkilöstö puhuttelikin nuorukaista leikillään varatoimitusjohtajaksi Päivä johtajana -kampanjan jälkimainingeissa.

– Leikinlasku ja tämänkaltainen huomioiminen kertovat siitä, että on päässyt mukaan työporukkaan ja vastaanotto on ystävällinen, toteaa Pettersson.
Sekä Pettersson että Åstrand kannustavat nuoria hakemaan mukaan kampanjaan.

– Uskon, että tämä on nuorelle paitsi erinomainen tilaisuus tulevaisuuden uraa ajatellen, myös sellainen kokemus, jonka varmasti muistaa pitkään. Zacharias oli mukanani koko päivän, ja sai mielestäni aika hyvän kuvan toimitusjohtajan työstä, Pettersson toteaa.

– Kokemus oli mieleenpainuva myös minulle, sillä omalle työlleen saattaa tulla välillä sokeaksi, ja on hyvä, kun joku ulkopuolinen pistää välillä ajatuksia uuteen järjestykseen.

PÄIVÄ JOHTAJANA

Päivä johtajana -kampanjan aikana lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa opiskelevat nuoret pääsevät päiväksi mukaan johtajan arkeen. Tavoitteena on antaa nuorille näkökulmia omiin ura- ja koulutussuunnitelmiin sekä mahdollisuus oppia, mitä johtaminen käytännössä on. Kampanjassa mukana olevilla johtajilla on erinomainen mahdollisuus tuoda omaa yritystään tai työyhteisöään esille positiivisesti ja samalla edistää nuorten työelämätaitoja. Keski-Pohjanmaalta ja Pohjanmaalta hakemuksia saatiin tänä vuonna 66 johtajalta ja 69 nuorelta.

 

TEKSTI & KUVA: ARJA HAIKOLA