Ahola Transport fick sin början år 1955 då Helge Ahola skaffade sin första lastbil. Affärsverksamheten byggde på den här bilen ända till 60-talet då man i slutet av årtiondet skaffade fyra tankbilar för oljetransporter. Familjen Ahola var redan då föregångare och bilarna utrustades med ovanliga ARP-biltelefoner med vars hjälp man kunde förenkla arbetet. Helges son Hans Ahola som idag är verkställande direktör kommer ihåg hur man före biltelefonernas tid var tvungna att kontakta chaufförerna via omvägar.
– Vi ringde servicestationer och försökte nå chaufförerna under deras kafferaster. Någon gång tror jag vi till och med bad polisen stanna chauffören för att be dem ringa kontoret, berättar Ahola och skrattar glatt.
Vi slängde ut lavarna ur
bastun som fanns i våra
lokaler och anlade en
kodningsverkstad dit.
Att rationalisera arbetet är faktiskt ett trumfkort med vars hjälp Ahola Transport har kunnat växa till ett transportföretag med ca 500 fordonskombinationer och ett allt bredare nätverk av kompanjoner. För att möjliggöra detta har ibruktagandet av banbrytande teknologi varit en central faktor. Eftersom de teknologiska lösningarna, som behövdes för hanteringen av transportnätverket i realtid och med kundernas behov i åtanke, inte fanns på 90-talet så beslöt man inom bolaget att bygga det själv. Ahola kommer ihåg att arbetet påbörjades i bastuavdelningen.
– Alltså helt konkret. Vi slängde ut lavarna ur bastun som fanns i våra lokaler och anlade en kodningsverkstad dit, berättar Ahola med ett leende.
Ahola Transport sysselsätter idag ca 700 personer vilket inkluderar dotterbolag och underleverantörer. Företagets marknadsområde finns i Östersjöområdet, dvs. Norden och CEE-länderna. Teknologin som man byggt med egna krafter möjliggör hanteringen av varuflödeskedjorna. Utvecklingsdirektör Mika Sorvisto berättar att teknologin också banar väg för att ta ett helhetsansvar för leveranskedjan från dörr till dörr.
– Aholas sätt att arbeta minskar godshanteringen och då man transporter mer gods än genomsnittet per enhet så får man också minskat på logistikens totala utsläpp. Samtidigt kan vi betjäna kunderna snabbare och mer dynamiskt då varuflödet hela tiden är i rörelse i stället för att ha varor i lager.
Som grund för all verksamhet finns ett kundorienterat sätt att verka vilket har gjort det möjligt att skapa långvariga kundförhållanden. Företagets första utrikesresa gick till Sverige på 70-talet och då transporterade man zink från Outokumpu i Karleby. På hemvägen packades bilen med maskiner som skulle till Rukkas övertryckshallar. Kundunderlaget utgörs ännu idag främst av industrin.
– Det här beror naturligtvis på Finlands näringsstruktur – exporten utgörs av råvaror och halvfabrikat och importen av konsumentprodukter, berättar Sorvisto.
Kohti automaatiota
Koska Ahola Transportin tahtotilana on olla yksi logistiikka-alan suurista toimijoista myös jatkossa, on toimintaa pystyttävä uudistamaan tulevaisuuden tarpeiden mukaisesti. Kestävä kehitys on teema, johon on jo nyt panostettu tehostamalla kuljetuksia, mutta tulevaisuudessa tähän tuo oman mausteensa puoliautonomisen teknologian käyttöönotto myös maanteillä. Tämän tiimoilta Ahola Transport teki vuonna 2018 strategisen yhteistyösopimuksen kuorma-autovalmistaja Scanian kanssa. Kuljettajaa avustavan tekniikan ja letka-ajon hyödyt tulevat näkymään muun muassa säästettyinä polttoainekuluina ja vähentyneinä päästöinä.
Vaikka kalusto ja ohjaus olisikin kunnossa,
ei kuljetusliiketoimintaa voi
harjoittaa ilman toimivaa infraa. Ahola
painottaa, että elinkeinoelämä ei voi
hyvin, jos infra ei ole kunnossa.
– Yhteistyö Scanian kanssa aloitettiin jo vuonna 1959, mutta tämän sopimuksen myötä se kehittyi monitahoiseksi. Uusin, noin puolitoista vuotta sitten alkuun pantu yhteistyökuvio liittyy siihen, miten puoliautonominen ajoneuvotekniikka liitetään osaksi operatiivista toimintaa. Teknologia menee portaittain eteenpäin, ja on ollut mielenkiintoista huomata, miten myös viranomaissektori on ollut vahvasti kiinnostunut edistämään uusien teknologioiden käyttöönottoa. Olemme jo tehneet testejä esimerkiksi Norjassa, ja uskon, että jonkinasteista ehdollista automaatiota, eli sellaista, jossa ajoneuvo vastaa ajohallinnasta tietyissä tilanteissa, on mahdollista ottaa käyttöön jo muutaman vuoden sisällä, Sorvisto toteaa.
Vaikka kalusto ja ohjaus olisikin kunnossa, ei kuljetusliiketoimintaa voi harjoittaa ilman toimivaa infraa. Ahola painottaa, että elinkeinoelämä ei voi hyvin, jos infra ei ole kunnossa. Niinpä hän kokee, että keskustelu Kasitiestä on ollut aiheellinen.
– Laskin joitakin vuosia sitten, että jos kalusto joudutaan turhien esteiden vuoksi pysäyttämään kolmesti vuorokaudessa, kasvavat menot 700 000 euroa vuodessa. Jotta kasvua saataisiin aikaiseksi ja työpaikat pysymään, täytyy teiden olla kunnossa. Parannuksia tarvitaan esimerkiksi Oravaisten ja Vaasan välillä liikenteen sujuvoittamiseksi, Ahola toteaa.
Perheyrityksenä toimivan Ahola Transportin omistajuus on edelleen yli 85-prosenttisesti Aholan veljesten hallussa. Veljekset toimivat lähellä operatiivista kenttää, ja pystyvät tekemään päätöksiä nopealla tahdilla. Toimitusjohtaja Hans Ahola nostaa yhdeksi yrityksen menestystekijäksi sen, että yritykseen on ymmärretty palkata osaavaa henkilöstöä.
– Osaamisen täytyy olla leveällä pohjalla. Meidän tavoitteenamme on ollut palkata yritykseen fiksumpia ihmisiä kuin me itse. Se on ollut toimiva konsepti, hän toteaa hymyillen.
AHOLA TRANSPORT
- Toimiala: kuljetusliiketoiminta
- Perustamisvuosi: 1955
- Omistus: Aholan veljekset omistavat Oy Ahola Group Ab:n kautta 89,76 %.
- Henkilöstö: Työllistää tällä hetkellä noin 700 henkilöä alihankkijat ja tytäryhtiöt mukaan lukien.
- Liikevaihto: 100 miljoonaa euroa vuodessa.
TEKSTI | TEXT: MARTINA STORE
KUVAT | BILDER: TEEMU HUJANEN
ÖVERSÄTTNING: MICAELA LINDAHL-PALMROOS