Tjänsterna hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata måste bevaras i Karleby och Jakobstad

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) planerar att försämra sitt service- och verksamhetsnätverk. Under juli månad är det tänkt att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 orter. Dessutom kommer sex verksamhetsställen att omvandlas till distansservicepunkter i slutet av året, vilket innebär att personal blir kvar på endast 12 orter. De kvarvarande verksamhetsställena skulle vara Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand, Uleåborg, Björneborg, Rovaniemi, Tammerfors, Åbo och Vasa.

För Karleby och Jakobstads del skulle ärenden i fortsättningen hanteras i Vasa. Karleby skulle fortsatt erbjuda distanstjänster, men detta täcker inte ärenden som kräver notarienärvaro eller registrering av utlänningar. I Jakobstad planeras tjänsten upphöra helt redan i slutet av juni. Tjänster som kräver personlig närvaro inkluderar vigsel, vissa notarietjänster samt registrering av utlänningar.

Om MDB:s nedläggning av servicekontor genomförs enligt planerna, kommer det kraftigt att försämra tillgången till tjänster för regionens exportföretag och den internationella befolkningen.

Exportindustrin behöver notarius publicus bekräftade dokument för att varor ska kunna registreras eller tullas enligt mottagarlandets krav. Exempelvis för den omfattande båtindustrin i regionen, vars produkter till största delen går på export, är behovet av notarietjänster konstant. Företagen behöver flera gånger i månaden köpebrev och byggarintyg med notariebekräftelse och Apostille-intyg. Företagens kunder behöver dessa dokument för att kunna försäkra och registrera sina båtar. Det finns givetvis även andra dokument som kan kräva notariens tjänster.

Om närmaste notarie finns i Vasa kräver varje underskriftstillfälle flera timmars resande, tiderna kan dessutom vara svåra att passa in med notariens begränsade öppettider. Dokument kan ibland behöva ändras i sista minuten, vilket kräver en ny notariebekräftelse.

Även registrering av utlänningar kräver personlig närvaro. För att få en personbeteckning är ett fysiskt besök nödvändigt, eftersom identiteten måste verifieras officiellt. Personbeteckningen är en förutsättning för nästan all myndighetskontakt i Finland. Den behövs för att öppna bankkonto, arbeta, betala skatt, registrera sig till utbildning samt få tillgång till socialförsäkring och hälsovård. Att den statliga lokalförvaltningen finns kvar i närheten tryggar invånarnas tillgång till dessa nödvändiga tjänster.

Vi anser det mycket viktigt att MDB:s servicepunkter bevaras i Karleby och Jakobstad. Regionens näringsliv är ett av de mest exportinriktade i landet, och den investerar och växer starkt nu och under de kommande åren. Tillväxten kräver i allt högre grad även internationell arbetskraft.

Försämrade servicetjänster innebär att kostnaderna direkt skjuts över på företag och privatpersoner i form av långa resor och använd tid.

Verkställande direktör Paula Erkkilä, Österbottens handelskammare
Verkställande direktör Timo Lahtinen, Karlebynejdens Utveckling KOSEK
Verkställande direktör Daniela Mårtenson, Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia

Integritetspolicy
Österbottens handelskammare

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett effektivt och användarvänligt sätt. Cookies används bland annat för bästa möjliga användarupplevelse för och för att analysera vår trafik.

Nödvändiga kakor

Nödvändiga kakor finns på webbplatsen för användning och hantering av språkversioner och för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Tredjepartskakor

Tredjepartskakor används för besökarstatistik och för att spara användarens val.

Information samlas t.ex. in om:
- webbplatsens besökarstatistik
- val av webbläsare
- tillgängliga webbplatser och funktioner