Itseoppinut somevirtuoosi

Näkyvyys sosiaalisessa mediassa on käännettävissä liikevaihdoksi teollisuusyrityksessäkin, kannustaa Pasi Koskinen.

Reilu kolme vuotta sitten Pasi Koskinen ei ollut sosiaalisessa mediassa. Tänään hän tuottaa aktiivisesti sisältöä, ja LinkedInissä hänellä on lähes 10 000 kontaktia. B2B-liiketoiminnassa laaja verkosto ei ole kuitenkaan itseisarvo, vaan se pitää osata valjastaa työvälineeksi.

Kaikki alkoi vuonna 2017, jolloin Koskinen haki teollisuuden kunnossapitoon erikoistuneen yrityksensä Kotek Factory Servicen mukaan Pohjanmaan Kasvupolkuun. Mylläreiden sparrauksessa käytiin läpi yrityksen kehittämistä ja löydettiin muutamia heikkoja kohtia. Yksi näistä oli markkinointi.

– Tunnistettu ongelmamme oli, että yritystä ei tunnettu. Oli osaamista ja tietotaitoa, josta kukaan ei tiennyt. Tulikin ajatus, että voisiko sosiaalinen media olla tässä apuna, Pasi Koskinen sanoo.

Haparoiden alkuun

Liikkeelle lähdettiin Facebookissa. Nopeasti alkoi tuntua siltä, että se ei ole oikea paikka kertoa yrityksen tekemisistä. Tutuista ja tutun tutuista koostunut verkosto ei tuottanut mitään. Ensimmäinen maistiainen somen voimasta tuli Koskiselle jouluna 2017. Facebookissa järjestettyyn arvontaan osallistui tuhansia ihmisiä.

LinkedIn ammatillisempana some-kanavana oli kuitenkin alkanut kiinnostaa. – Kyselin neuvoja joka puolelta, mutta kukaan ei oikein osannut sanoa, mitä siellä pitäisi tehdä. Tein ensimmäisen julkaisun – jälkeen päin katsottuna ihan väärin ja väärään paikkaan. Julkaisu sai muutamia tykkäyksiä. Siitä rohkaistuneena tein toisen ja kolmannenkin julkaisun.

Rosoisuus saa näkyä

Koskinen julkaisee kuvia ja videoita yrityksen työkohteista. Niistä saa käsityksen teollisuuden kunnossapidosta mitä moninaisimmissa kohteissa eri menetelmin. Koskisen julkaisut saavat keskimäärin 50 000 – 100 000 näyttöä kuukaudessa.

– Olen ottanut puhtaasti asialinjan: kerron mitä me Kotekilla teemme. Olen pitänyt ohjenuorana, että yhdestäkään jutusta ei löydy omakehua. Haluan antaa ideoita ja herättää kiinnostusta potentiaalisissa asiakkaissa. Kentällä kuljen jatkuvasti tuntosarvet ylhäällä ja pohdin mitä voisi julkaista!

– Kuvat ja videot otan puhelimella. Minusta on mukava, että kädenjälki näkyy eivätkä kuvat ole liian steriilejä. Mielikuvan rakentamisessa luotettavuudella on tärkeä rooli. Tämän vuoksi julkaisuja ei voi tehdä yritys, vaan yrityksen asiat pitää tuoda henkilön, eli itseni, kautta.

Koskinen korostaa myös inhimillisyyttä osana sisältöjään. Asiapitoisen profiilin sisällöistä eniten näyttöjä on saanut kuva sairaalavuoteelta pallolaajennuksen jälkeen. Julkaisu sai satatuhatta näyttöä.

Myynnin tehokas tuki

Pelin henki on se, että mitä aktiivisempi olet, sitä korkeammalla olet näkyvyydessä. Koskinen ei kuitenkaan tykitä sisältöjä koko ajan. Sopivaksi tahdiksi on muodostunut pari-kolme julkaisua viikossa. LinkedIn on tehokas tapa tuoda omaa asiaa, mutta liiketoiminnan lisääntyminen sen avulla tuli Koskiselle silti vähän yllätyksenä.

Pinnoitusratkaisujen tehtävänä on antaa suojaa teollisuuteen
ja rakennuskohteisiin haitallisia ympäristöolosuhteita vastaan.
Eroosio, korroosio, hankaus ja kemiallinen syöpyminen
vahingoittavat komponentteja ja rakenteita.
Tämä heikentää tuotantolaitteiden luotettavuutta
ja turvallisuutta ja voi johtaa tuotannon menetykseen.

– Ymmärsin, että kontaktiverkostoni oli aika pieni ja aloin ihan tarkoituksella rakentaa sitä. Tein artikkeleita, julkaisin niitä ja systemaattisesti kontaktoin niistä tykänneiden verkostoista itselleni sopivia uusia kontakteja. Pyrin löytämään alan ihmisiä, suunnittelutoimistoja, tiettyjä yrityksiä ja ammattinimikkeitä.

Koskisen verkostossa on nyt 9040 henkilöä. Uusia yhteydenottoja ja kyselyitä tulee suoraan LinkedInin viestitoiminnon kautta.

– Aika monessa paikassa olisin saanut juosta, jotta olisin päässyt perinteisin keinoin samaan! Toinen hyvä puoli on se, että potentiaaliset uudet asiakkaat tietävät yrityksen ja minut jo ennen kuin on tavattu. Ei tarvitse esitellä ja myydä itseään.

Kotekin liikevaihto kipuaa tänä vuonna lähelle neljää miljoonaa euroa. Varovasti laskien Koskinen arvioi LinkedInin kautta syntyneen kuluvan vuoden aikana kauppoja reilun miljoonan euron arvosta. Työkohteita on tullut laajasti ympäri Suomea nimenomaan tunnettuuden lisääntymisen myötä.

Alueelle näkyvyyttä

Koskisen mukaan koko alueen ongelmana on heikko tunnettuus. Alueella on ainutlaatuisia yrityksiä, joiden tekemisistä löytyisi lukematon määrä aihealueita jaettavaksi sosiaaliseen mediaan.

– Meidän pitäisi paljon enemmän auttaa myös muita. Kun jakaa toisten yritysten sisältöjä omille verkostoilleen, niin jutut leviävät todella laajalti. Sosiaalinen media antaa rajattomat mahdollisuudet positiiviselle näkyvyydelle, Koskinen painottaa.

Kontaktiverkostoa pitää osata käyttää työvälineenä. Tähän kuuluu olennaisena osana vuorovaikutus; se että on kiinnostunut myös toisten julkaisuista, tykkää niistä ja käy aktiivista keskustelua verkostonsa kanssa.

– Minä olen ollut yrittäjänä jo lähes 30 vuotta. Tähän junaan hyppäsin aivan ummikkona. Kuka tahansa muukin pystyy sisäistämään sosiaalisen median hyödyntämisen, kun minäkin pystyn, Koskinen kannustaa.

PASI KOSKISEN VINKIT LINKEDINIIN
  • Älä tykitä koko ajan, 2-3 postausta viikossa on sopiva tahti.
  • Tee monipuolista sisältöä, kuvat kiinnostavat nyt enemmän kuin videot.
  • Videoiden optimipituus on 20-30 sekuntia.
  • Julkaise sellaista, mikä itseäsikin kiinnostaa.
  • Anna persoonasi näkyä.
  • Hyödynnä analytiikkatyökaluja sisältöjesi kehittämisessä.
  • Muista työturvallisuuden näkyminen myös kuvissa ja videoissa!

 

TEKSTI: PAULA ERKKILÄ
KUVAT: TEEMU HUJANEN