Muutakin kuin vatsantäytettä

Jukka Ojalan luotsaama Beofood on nykyään monipuolinen ruokavalmistaja, jonka juuret ovat turkkilaisen kebap-lihan valmistuksessa. Kebap-lihaa paistuu edelleen 200-600 kilon päivätahdilla.

Oletko käynyt tänään lounaalla? Olet melkoisella todennäköisyydellä syönyt Kokkolassa tehtyä ruokavalmistetta osana ruokaasi. Syksyllä Beofood fuusioidaan Feelian kanssa.

Ruoka on välttämätöntä energiaa, mutta samalla niin paljon muutakin.

Siihen liittyy makumuistoja lapsuudesta ja mieleenpainuvia aterioita elämän pieninä ja suurina hetkinä. Se on myös trendejä, osa identiteettiä ja tärkeä osa sosiaalista kanssakäymistä.

Suomalaiset ovat lounaskansaa. Opimme päivähoidossa ja koulussa nauttimaan aamu- tai keskipäivällä lämpimän aterian, ja tapa jatkuu useimmilla jossain muodossa myös työelämässä. Mutta harva tietää, miten moni lounasannoksista on ainakin osittain valmistettu Kokkolassa.

Beofoodin tehtaalla valmistuu tuhansia kiloja liha- ja kasvistuotteita päivässä. Pelkästään kebap-lihaa paistuu 2600 kilogrammaa, ja sen lisäksi kypsennetään ja pakataan muun muassa jauhelihaa, falafel- ja kasvispyöryköitä.

– Tärkeitä asiakkaitamme ovat päiväkodit, hoivayksiköt, koulut, lounasravintolat sekä liikenneasemat. Feelialla on myös kuluttajalle verkkokauppaa ja lisäksi esimerkiksi Take a Soupin kaltaisia itseannosteltavia valmiskeittoja, kertoo Beofoodin toimitusjohtaja Jukka Ojala.

Syyskuun alusta lähtien Beofood yhdistyy osaksi Fodelia-ruokakonsernia. Fuusion tavoitteena on muun muassa parantaa Feelian valmiuksia uusien ruokapalvelutuotteiden kehittämisessä ja lisätä tuotevalikoimaa.

– Tulossa on 13 uutta tuotetta, mukana myös kasvipohjaisia sekä sekasyöjille suunnattuja fleksaustuotteita, joissa osa lihasta on korvattu kasviksilla. Uskomme, että näissä tuotteissa on hittipotentiaalia, Ojala sanoo.

Perinteiset ikisuosikit

Jukka Ojala aloitti uransa ruoan parissa 21-vuotiaana. Silloin hän perusti vaimonsa kanssa grillin Kannuksen keskustaan.

Yökaudet he palvelivat nälkäisiä kannuslaisia, ja aamuvarhaisella siivosivat grillin edustalta makkarapapereita ja maitotölkkejä.

Grilliyrittäjyyden jälkeen Ojala pyöritti kymmenen vuotta omaa ravintolaa Kannuksessa. Ura jatkui ruoan parissa muun muassa Fazerilla, josta Beofoodin lailla sai lisää arvokasta kokemusta siitä, mitä asiakas haluaa ja miten nälkä tainnutetaan.

– Kiinnostavaa on, että vaikka ruokatrendit tulevat ja menevät, lounassuosikkien listalle nousevat vuosikymmenestä toiseen perinteiset lihamakaronilaatikko ja lihapullat perunamuusilla.

Niiden rinnalle halutaan usein makuja maailmalta. Siinä mielessä kokkolalainen ruokayritys on ollut aikaansa edellä. Sen tarina kun alkoi aikoinaan turkkilaisen herkun tuomisesta suomalaisten pöytiin.

Kebapista se alkoi

Suomalaisten rakkaussuhde kebapiin juontaa vuoteen 1974, jolloin Ahmet Basaranoglu muutti Suomeen. Muusikko kaipasi turkkilaisen ruoan mausteisuutta ja toi Turkin-matkoiltaan mukanaan kotoisia mausteita. Hankittuaan kokin koulutuksen Basaranoglu perusti kebap-ravintolan Kokkolaan, ja hänestä tuli Suomen ensimmäinen turkkilaisen kebapin tekijä. Sittemmin kebapista tuli hitti, ja Basaranoglu siirtyi kehittelemään ruokavalmisteita 90-luvulla perustetussa Beofoodissa.

Nykyään Beofood on monipuolinen ruokavalmistaja, joka kuitenkin edelleen valmistaa reippaita satseja kebap-lihaa. Tänäänkin sitä paistuu 200–600 kilon vartaissa tasaisessa lämmössä hitaasti pyörien samalla kun valtavat leikkurit höyläävät kypsää lihaa alla odottaviin laatikoihin.

Laatikoista liha siirretään hihnalle, jolla ne jäähtyvät hieman. Siitä ne päätyvät puolestaan kuljetuslaatikoissa pakastimeen.

Niko Hotakainen lastaa lihaa jäähdytyshihnalle ja pian pakkaseen. Hikipisarat helmeilevät miehen kasvoilla suojamaskin ja -myssyn alla.

– Kuutisen litraa vettä menee päivässä, pakko on juoda vähän väliä, hän sanoo.

Kotimaisuus arvossaan

Täältä lähtee myös grilleihin ja pitserioihin 15–20 kilon kebap-vartaita, jotka sitten grillataan paikan päällä. Monessa paikassa ruoka tehdään paikan päällä puolivalmisteista. Siksi Beofoodin tai Feelian nimi ei tule kuluttajalle yhtä tutuksi kuin ruokayrityksille.

– Tuotekehitystä tehdään asiakaslähtöisesti, eli nykyään olemme pikemminkin palveluiden ja ratkaisujen tarjoaja kuin tuotekeskeinen toimija.

Asiakaskontakteja on noin 1700 vuodessa, ja tuotteita noin 250, Jukka Ojala avaa.

Tuotekehityksen pohjana ovat asiakkaan arvot, joita usein ovat maistuvuuden lisäksi eettisyys ja ekologisuus.

– Kotimaisuutta arvostetaan, ja raaka-aineistamme 80 prosenttia on kotimaisia. Pyrimme myös pitämään kuljetusmatkat lyhyinä, esimerkiksi suomalainen liha tulee meille pääosin Atrialta.

Vastuullisuutta on myös se, että Kokkolaan mahdollisesti kahden vuoden sisällä rakentuva uusi tehdas toimisi kokonaan biokaasulla, kuten Feelian Pyhännän tehdas toimii.

– Uudet tilat ovat suunnitelmissa, mutta siitä emme vielä kerro enempää.

Sen sijaan Ojala paljastaa, että fuusion myötä Kokkolaan saattaa tulla 2–4 työntekijää lisää nykyisten kuuden lisäksi.

– Korona puraisi osan Beofoodin liikevaihdosta, mutta samalla konsernin sisällä ruoan verkkokauppa kasvoi. Säästyimme isoilta lomautuksilta, joten siinä mielessä olemme selvinneet pandemian vaikutuksista hyvin.

BEOFOOD OY (1.9. lähtien FEELIA OY)
  • Toimipaikka Kokkola
  • Perustettu v. 1993
  • Osa Fodelia-konsernia
  • Liikevaihto 1,8 Meur vuonna 2019

TEKSTI: NADIA PAAVOLA
KUVAT: SAMI PULKKINEN

PÅVERKA OCH NÄTVERKA - BLI MEDLEM I HANDELSKAMMAREN