Ulkomaankauppa Best-Hallin dna:ssa

Kälviäläinen Best-Hall on vienyt valmistamiaan halleja maailmalle 70-luvulta saakka.

– Yrityksen dna:ssa on aina ollut vienti, eikä Best-Hallin väki ole koskaan pelännyt ulkomaita, kuvailee toimitusjohtaja Leif Fagernäs.

Best-Hall valmistaa metallisiin ristikkorakenteisiin perustuvia PVC- ja teräshalleja, joita käytetään esimerkiksi urheilu- ja teollisuushalleina. Viime vuosina yrityksen myynnistä on mennyt vientiin noin nelisenkymmentä prosenttia.

– Vahva panostus kansainväliseen kauppaan on ollut tietoinen valinta ja oikeastaan myös yrityksen elinehto, toteaa Best-Hallin peräsimessä vuodesta 2012 ollut Fagernäs.

Suurin vientimaa on ollut jo parinkymmenen vuoden ajan Itävalta, ja alppimaassa onkin jo 600 Best-hallia. Fagernäsin mukaan menestys henkilöityy vahvasti Itävallassa toimivaan myyjään.

– Ei riitä, että tuote on kunnossa, vaan sitä myymään pitää löytää oikea henkilö, jolla on hyviä kontakteja ja monipuolista tietoutta kohdemaan lainsäädännöstä. Halpaa on helppo myydä, mutta laadun myyminen vaatii asiantuntevaa ja sinnikästä otetta.

New Yorkista Etelämantereelle

Vahvimmat vientimaat ovat Itävallan lisäksi Norja ja Viro, mutta kaikkiaan Kälviällä valmistettuja halleja on viety yli 50 maahan.

– Meillä on pitkä historia ja merkittäviä referenssejä, jotka ovat hyviä valttikortteja myyntitilanteissa. Lippulaivojamme ovat esimerkiksi New Yorkissa JFK:n lentokentällä sijaitseva lentokonehalli sekä Dublinin uusi urheiluhalli, kertoo myynti- ja markkinointipäällikkö Pia Anttiroiko.

– Eksoottisin kohde taitaa olla Etelämantereella sijaitseva pieni helikopterihalli.

Tuorein vientikohde löytyy Omanin rannikolta Lähi-idästä, missä parhaillaan käynnissä olevassa suurhankkeessa rakennetaan uutta satama-aluetta. Miljardihankkeen myötä Omaniin kohoaa viisi kilometriä pitkä satamalaituri, jonka varrelle nousee pikkuhiljaa myös kaksi isoa Kälviällä valmistettua hallia. Kyseessä on yrityksen historian suurin tilaus.

– Asennustyöt on jo aloitettu, ja viimeiset toimitukset ovat jo matkalla Omaniin. Hallien pinta-ala on yhteensä 42 000 neliömetriä, joten asennustyöt jatkuvat varmasti ensi vuoden puolelle saakka, Fagernäs uskoo.

– Olosuhteet hallien pystyttämiselle ovat paikan päällä hankalat ja esimerkiksi hiekkamyrskyt saattavat keskeyttää työt kokonaan.

Näin mittava kauppa on paitsi merkittävä referenssi, myös melkoinen oppikoulu Best-Hallin väelle. Fagernäs ja Anttiroiko kuvailevat projektia kaikin puolin poikkeukselliseksi, ja arvelevat pyydykseen tarttuneen kalan olleen jopa liian suuri.

– Tämän kokoluokan tilaus vaikuttaa väistämättä kaikkiin toimintoihin muiden kauppojen kustannuksellakin, Fagernäs summaa.

Toimivat lentoyhteydet kutistavat välimatkoja

Best-Hallin esimerkki osoittaa, että ulkomaankauppaa voi tehdä onnistuneesti myös Keski-Pohjanmaalta. Yksi rajoittavista tekijöistä ulkomaan kaupankäynnille ovat kuitenkin alueen lentoyhteydet.

”Kutsumme mielellämme asiakkaita tänne paikan päälle,
mutta lentojen määrä on karsittu niin vähiin,
että se aiheuttaa jo ongelmia vierailujen suunnittelussa.”

– Jos Kruunupyyn kenttä hiljenee lopullisesti, ulkomaankauppa alueellamme vaikeutuu huomattavasti, Fagernäs kertoo ja kiittelee kauppakamarin tekemää työtä paikallisen lentokentän eteen ensiarvoisen tärkeäksi.

Best-Hallilla on huomattu, että kauppa on käytännössä jo lyöty lukkoon, mikäli asiakkaat matkustavat pääkallonpaikalle tutustumaan yrityksen toimintaan ja tuotteisiin.

– Aikataulusta riippuen pyrimme tekemään lähialueella hallikierroksen, ja tutustumme asiakasta kiinnostaviin halliratkaisuihin, Anttiroiko kuvailee.

– Asiakkaat haluavat nähdä, miltä tuotteet näyttävät oikeasti ja miten ne toimivat käytännössä. Lähes poikkeuksetta vieraamme lähtevät kotimatkalle kovasti vaikuttuneina.

Maailman muutoksessa mukana

Tulevaisuudessa Best-Hall aikoo panostaa erityisesti ympäristöasioihin, vaikka ne eivät asiakkaiden ostokriteereissä erityisesti näykään.

– Hiilijalanjälki pitää saada nollille vuoteen 2025 mennessä, mutta olemme jo hyvissä ajoin liikkeellä tämän asian kanssa, Fagernäs iloitsee.

– Saamamme ympäristösertifikaatti edesauttaa asiaa, ja lisäksi pystymme jo tarjoamaan asiakkaillemme hiilijalanjäljen hyvittämistä osana kaupantekoa.

Maailma on muutenkin muuttunut Best-Hallin alkuajoista, ja yrityksessä pyritäänkin löytämään jatkuvasti uusia työkaluja kilpailijoista erottumiseen ja digitalisaation hyödyntämiseen.

– Tähtäämme asiakaskokemuksen jatkuvaan parantamiseen, ja pyrimme tulevaisuudessa olemaan tavoitettavissa jollain tavalla vuorokauden ympäri, Anttiroiko visioi.

– Tehdäänpä kauppoja sitten kotimaahan tai ulkomaille, on kaikessa tekemisessämme keskiössä kuitenkin aina asiakas eli ihminen.

BEST-HALL OY
  • Perustettu 1975
  • Valmistaa ja toimittaa avaimet käteen -periaatteella teräsrunkoisia halleja kangas- tai teräskatteella
  • Henkilöstöä: 130
  • Liikevaihto: 46 miljoonaa euroa
  • Viennin osuus: 30-60 %

TEKSTI: ARJA HAIKOLA
KUVAT: ARJA HAIKOLA JA BEST-HALL