Picturall nousi harrastustoiminnasta alansa huippuosaajaksi

Samuli Valo on tyytyväinen ranskalaiseen emokonserniin, joka on satsannut Picturalliin voimakkaasti ja näin on saatu myös lisää työpaikkoja Suomeen ja Kaustiselle.

Kaustisella toimiva Picturall Oy kehittää tapahtumatekniikkaa sekä elämysratkaisuja palvelevaa videoteknologiaa, kuten mediapalvelimia ja videotoistimia. Tuotteiden käyttökohteita ovat muun muassa teatterit, TV-studiot, kaupalliset videoinstallaatiot sekä yleisö- ja yritystapahtumat, joissa yrityksen osaaminen näkyy yleisölle huipputarkkana kuvana jättimäisiltä screeneiltä.

Kansainväliseksi menestyjäksi nousseen Picturallin perustivat Samuli Valo ja Vesa Laasanen, joiden ystävyys ulottuu lukiovuosiin saakka. Silloin ei vielä suunniteltu menestyvää yritystä, vaan Valon varovaisen arvion mukaan touhuttiin kaikenlaista vähemmän järkevää. Kaverusten tiet leikkasivat uudelleen Helsingissä, kun Laasanen teki miksaushommia ja Valo opintojensa ohella valosuunnittelua ja sekalaisia videotöitä.

– Pikkuhiljaa heräsi ajatus yrityksen perustamisesta lähinnä oman harrastustoimintamme kaupallistamiseksi, Picturallin toimitusjohtaja Samuli Valo muistelee.

– Halusin tuolloin tuoda liikkuvaa kuvaa perinteisen valoshown rinnalle erityisesti tanssiprojekteissa. Toteutukseen ei kuitenkaan löytynyt sopivaa työkalua, joten kustannussyistä päätin luoda oman järjestelmän, joka kehittyi keikka keikalta.

Käyttöä löytyi muualtakin kuin tanssiesityksistä ja palvelua myytiin pian myös messujärjestäjille. Eräänä jo aamuksi taittuneena iltana Valo ja Laasanen havahtuivat huomaamaan kehittämänsä järjestelmän potentiaalin.

– Tajusimme olevamme kehitystyössä hyvin pitkällä kilpailijoihin verrattuna – tästähän voisi tehdä toimivan tuotteen!

Jalat tiukasti maassa

Pari vuotta kului rahoituksen hankkimiseen ja paperihommiin, mutta viimein 2009 Picturall julkisti ensimmäisen videotoistimen, joka vietiin käsistä. Kaupat Kiinaan ja Saksaan oli lyöty lukkoon ennen kuin tuote oli edes myyntikuntoinen. Yllättävä menestys ei kuitenkaan noussut parivaljakolla hattuun.

– Meillä on ollut aina vahva usko ja tahto siihen, että saadaan tämä toimimaan. Jalat eivät kuitenkaan ole missään vaiheessa irronneet maasta, vaan pikemminkin olemme olleet aina kintut puoli metriä sementissä, Valo naureskelee keskipohjalaisella vaatimattomuudella.

Mikä sitten on Picturallin menestyksen salaisuus?

– Menestys on kiinni siitä, että alkuvaiheessa jaksaa vääntää. Vision ja tuotteen tulee olla kunnossa ja niiden tulee olla kiinnostavia, summaa Valo ja kiittelee Laasasen roolia yrittäjäkumppanina.

– Yhteistyömme on sujunut hyvin ja olemme tehneet onnistuneita rekrytointeja. Kun palkkaa vain itseään fiksumpia työntekijöitä, pääsee pitkälle. Itse ei tarvitse osata kaikkea, ja siksi annankin käytännön koodaustyössä nykyään vastuuta mielelläni nuoremmille tiimin osaajille.

Yrityskauppa vahvisti

Picturallin reilun kymmenen vuoden taipaleelle mahtuu toki myös hankalia hetkiä. Yksi suurimmista takaiskuista koettiin, kun politiikka sotki Kiinan vientimarkkinat ja niiden elpymisen odottelu ravisteli myös vahvasti kansainvälisiin markkinoihin nojaavan Picturallin taloutta.

– Toinen merkittävä haaste on tietysti ollut koronapandemia, joka pysäytti messu- ja tapahtumatuotannot maailmanlaajuisesti. Itsenäisenä yrityksenä olisimme varmasti jo konkurssihakemusta kirjoittamassa, mutta nyt meillä on onnistuneen yrityskaupan myötä takanamme isomman konsernin tuki.

Valon ja Laasasen pitkän aikavälin visiona olikin rakentaa vahva kasvuyritys, joka myytäisiin osaksi isompaa toimijaa. Sopiva hetki ja kumppani löytyi pari vuotta sitten, kun yrityskaupat lyötiin lukkoon ranskalaisen Analog Way -konsernin kanssa.

– Alan kilpailutilanne alkoi pikkuhiljaa näyttää siltä, että oli fiksumpaa olla ensimmäisten joukossa hieromassa yrityskauppoja kuin sinnitellä viimeisenä itsenäisenä yrityksenä. Olemme verrattain pieni toimija, mutta nyt taustallamme on vahvan emoyhtiön leveät hartiat.

Innovaatioita ja festarihuumaa

Tulevaisuuteen Valo tähyää luottavaisena ja innostuneena.

– Meillä on vireillä mielenkiintoisia projekteja konsernin kanssa. Nykyisen tuotelinjan kehitys ja uudistus varmasti ainakin säilyy vahvana.

Valo on tyytyväinen emokonserniin, joka on satsannut Picturalliin voimakkaasti ja näin on saatu myös lisää työpaikkoja Suomeen ja Kaustiselle.

– Pikkuhiljaa saadaan lisää kotimaista AV-alan osaamista. Vaikka ala on täällä vahva, valmistuspuolella on suppeasti osaajia. On mukava nähdä, että alalle on tullut muitakin innovatiivisia, nuoria yrityksiä, iloitsee vahvasti innovaatiokulttuurin nimeen vannova Valo.

– Ei tällä alalla selviä, ellei osaa kehittää itseään ja organisaatiotaan.

Messureissujen ja muiden työmatkojen lisäksi Valolle tuovat lisää matkustuspäiviä käynnit konsernin pääkonttorilla Ranskassa. Kaustinen on silti säilyttänyt asemansa Picturallin kotipaikkana, eikä siihen ole Valon mukaan näkyvillä muutosta.

– Puitteet ja junayhteydet ovat kunnossa ja kustannustaso pääkaupunkiseutuun verrattuna vähintäänkin maltillinen, toteaa Valo, jota sitoo paikkakunnalle perheen ja suvun lisäksi myös vahva side Kaustinen Folk Music Festivaleille.

– Perheen lisäksi juuri yhdistystoiminta ja pelimannimusiikki ovatkin parasta vastapainoa työlle!

PICTURALL OY
  • Toimiala: Sovellukset ja ohjelmistot
  • Perustamisvuosi: 2007, osaksi ranskalaista Analog Way -konsernia 2017
  • Henkilöstömäärä: 9
  • Viennin osuus liikevaihdosta: 95 %
  • Liikevaihto (2018): 770 0000 €

TEKSTI JA KUVA: ARJA HAIKOLA