Hänt i kammaren hösten 2023 – Trafik och logistik

Regionens tillgänglighet, tillförlitliga, utsläppssnåla och säkra förbindelser ut i världen samt logistikkostnader är viktiga konkurrensfaktorer. Landsvägarna, sjöfarten samt turtätheten och tidtabellerna för tåg- och flygtrafiken bör motsvara företagens olika behov av gods- och persontransporter.

Finlands förändrade geopolitiska läge och medlemskapet i Nato ger nu västliga förbindelser en ny betydelse. Handelskammaren ser till att beslutsfattare på olika nivåer förstår transportbehoven hos företagen i regionen. Betydelsen av handelskammarområdets hamnar och sjötransporter är avgörande också för att trygga och upprätthålla försörjningsberedskapet.

Den västliga zonen håller på att bli en allt mer central länk mellan västmarknaderna och övriga Finland. Från östra Finland riktas transporter i den nya situationen allt mer mot väst- och sydhamnarna, och mängden import- och exporttransporter genom västhamnarna ökar även av denna anledning. I den nationella trafikprognostiseringen måste industriinvesteringarna i allt större utsträckning tas hänsyn till.

Att locka investeringar kräver att flaskhalsar avlägsnas i förväg och att förutsättningar skapas för investeringarna. Ett hållbart, effektivt och säkert transportsystem utgör en nyckel för att locka investeringar och skapa en kvalitativ verksamhetsmiljö. Handelskammaren har under hösten talat om dessa frågor vid flera tillfällen (bl.a. Österbottens trafikdag, Riksdagens RV8-nätverk, Centralhandelskammarens trafikutskott) och lyft fram perspektivet vid alla påverkansmöten.

Under den gångna hösten har vi på handelskammaren arbetat med påverkan gällande alla transportsätt. Genom gemensam intressebevakning från många håll fick flera av regionens trafikprojekt grönt ljus under höstens budgetförhandlingar. I nästa års budget ingår renoveringen av Jakobstads hamnväg alltså riksväg 68 mellan Edsevö och Jakobstad samt som brådskande planeringsobjekt reparationen av Sydbotten-banan, en omkörningsfil på riksväg 8 mellan Edsevö och Lepplax, fördjupningen av Vasa hamnled och även planeringen av en planskild korsning vid Ytterjeppo, där väg 19 svänger mot Seinäjoki, ska startas. Att återigen ta upp Sydbotten-banan på planeringsbordet var särskilt glädjande, eftersom Trafikledsverket tidigare betraktade avstängningen av järnvägen från trafik nästa år som det bästa alternativet. Österbottens handelskammare har bedrivit intensiv påverkan gällande Sydbotten-banan, bland annat med ett gemensamt ställningstagande med Södra Österbottens handelskammare i juni.

Med den nya regeringen startade även uppdateringen av den 12-åriga trafiksystemplanen för åren 2025–2032 under hösten. Handelskammaren har varit involverad i uppstartsfasen samt deltagit i trafikstrategiarbete för Västra Finland och trafik- och logistikstrategier för Norra Finland.

Under höstens budgetförhandlingar säkerställdes också fortsättningen av köptjänsttrafiken på Karleby-Jakobstad flygplats till mars 2026. Detta krävde mycket arbete på flera fronter under hela hösten. Handelskammarens VD Paula Erkkiläs skrivelser om flygtrafikens betydelse för regionens näringsliv och exportinkomster för hela Finland publicerades av de nationella medierna i Helsingin Sanomat, Kauppalehti och Talouselämä samt i många av regionens egna medier.

Förbättringar av Vasas flygförbindelser kan också räknas till höstens framgångar. I augusti meddelade SAS att de lägger till en extra veckoflygning till Stockholms trafiken, och i slutet av oktober inkluderade Finnair en ny morgontur till Helsingfors på måndagar i tidtabellen.

Angående utredningen om alternativen för ordnandet av flygplatsfunktionerna var vi tillsammans med andra handelskamrar hörda och vi lämnade ett utlåtande om utredningens mellanrapport. Publiceringen av slutrapporten sköts fram till början av 2024.

Uppdateringen av TEN-T-förordningen är på slutrakan och kommissionens trepartsförhandlingar pågår. Förväntad publicering av förordningen är våren 2024. Målet är att få Karleby hamns status som en del av stomnätet, att behålla statusen som en del av det övergripande nätet för hamnarna i Jakobstad och Kaskö. Arbetet fortsätter för att inkludera Vasas hamn i det övergripande nätet.

Två miljoner euro har reserverats i statsbudgeten för år 2024 för att stödja sjötrafiken i Kvarken för att minska kostnaderna från utsläppshandeln, och handelskammaren lämnade in ett utlåtande om den nya utsläppshandelslagen i september. Även kostnaderna för farledsavgifterna kommer att stiga de kommande åren till följd av klimatåtgärder. Handelskammaren lämnade in ett utlåtande om att fortsätta att halvera farledsavgifterna fram till slutet av år 2027. Detta skulle ha positiva effekter på utrikeshandelns konkurrenskraft, rederiinvesteringar, effektiviteten inom sjöfart och utsläppsminskningar.